48 | mei 2020 TTM.nl
fleetmanagement
BeLgië
Brandstofverbruik, ook al zo’n onderwerp waar het gezonde ver-
stand heerst bij Jan Deckers. Hij wil graag duurzaam zijn, heeft de
Lean & Green Award en een Lean & Green Star, maar zijn trucks
rijden allemaal nog op diesel. “Ik wil nog geen LNG of CNG, mis-
schien HVO, maar dat kun je nog bijna nergens tanken. Ik heb een
tijdje Traxx bijgemengd. Het beviel op zich goed, maar hoe groot
die dieselbesparing nou echt is, was maar moeilijk te berekenen.”
En rekenen doet Jan Deckers, want zijn trucks tanken als het even
kan in België. “Accijnsteruggaaf”, lacht hij. “ dus dan tanken we
wel daar.”
WaterstoF
Diesel zal op een dag gaan verdwijnen als brandstof. Jan Deckers
ziet veel in waterstof. “Dat is de brandstof voor de toekomst,
zeker voor de lange afstand. Elektriciteit klinkt leuk, maar de
actieradius is enkel geschikt voor distributie. Bovendien zijn de
accu’s schadelijk voor het milieu en hoor ik minder fraaie verhalen
over elektrische trucks in de praktijk. Waterstof klinkt veelbelo-
vend, en ik weet dat Paccar in Amerika al test met waterstof, dus
ook DAF zal daar over een jaar of vijf wel mee komen.” Da’s dan
mooi op tijd voor het vernieuwen van de vloot bij Deckers. “Mijn
auto’s gaan gemiddeld zo’n negen jaar mee, 1,3 miljoen kilometer.
De meeste auto’s in de vloot zijn nu vier, vijf jaar, recent hebben
we nog drie nieuwe Volvo’s en drie nieuwe DAF’s toegevoegd.
Tegen de tijd dat de H2-trucks er zijn, ben ik er klaar voor. Voor de
lange termijn? Ik verwacht over tien jaar dat de helft van mijn
wagenpark op waterstof rijdt, de andere helft nog op, wellicht
schonere, diesel.”
TTM.nl is op bezoek bij Jan Deckers Jr. als de Corona-crisis net is
uitgebroken. Getuige de volledige inzet van zijn wagenpark
wordt Deckers minder geraakt door de malaise. “Maar ik rijd
groente en fruit, en daar is veel vraag naar. Het is zelfs drukker
dan normaal. Maar ik verwacht dat die drukte na een dag of tien
(begin april, red.) wel zal stabiliseren tot een min of meer normaal
niveau. Wat de toekomst verder brengt, weet niemand.”
#familiebedrijf
#vierdegeneratie
#vandieselnaarwaterstof
‘De accijnsteruggaaf in België is hoog, dus tanken we mooi daar’
44-45-46-47-48-49_fleetjandeckers.indd 48 23-04-20 15:31