Zoals gebruikelijk in de eerste helft van het jaar komen de
jaarcijfers over 2019 aan de orde. “Het eerste half jaar van
2019 was tamelijk oververhit. We hebben toen zelfs klanten
moeten teleurstellen. Daarna zagen we een teruggang, die je
in een cyclische business als de truckindustrie echter als een
normalisering mag betitelen. Het gaat op en neer, zo is het
altijd geweest en zo zal het wel altijd blijven. Niettemin had
Daimler Trucks een omzet van 40,2 miljard euro in 2019, hoger
dan die van 2018. Het resultaat kwam uit op 2,5 miljard euro.
Dat is het op twee na beste resultaat ooit. De return-on-sales
was 6,1 procent. Voor 2020 ligt die lager, rond de 5 procent”,
doceerde Daum. Met de daling in vraag en afzet in de tweede
helft van vorig jaar heeft Daimler Trucks een efficiencyproces
in gang gezet. “We zien ook voor dit jaar een vermindering in
verkoop, en we willen voor de toekomst, zeker met grote
investeringen, wel graag goede resultaten blijven behalen.
We houden het businessmodel van Daimler Trucks in Europa
tegen het licht. We moeten snijden in kosten. Dat gaat voor-
zichtig en gedetailleerd, maar toch willen we uitkomen op
300 miljoen euro lagere personeelskosten in 2022, en varia-
bele kosten die 250 miljoen euro lager liggen. Uiteindelijk
moet de return-on-sales dan op 7 procent liggen in 2022 en op
8 procent op de middellange termijn”, aldus Daum. Goed om
op te merken, Daum deed zijn uitspraken voordat de COVID-
19 pandemie losbarstte in Europa.
ID
De topman van Daimler had dus een serieuze boodschap,
maar het is niet alleen maar kommer en kwel. “De nieuwe
Actros is bijzonder goed ontvangen. Hij is International Truck
of the Year, en op dat succes bouwen we verder. Dit jaar bren-
gen we de Actros ook op de markt in Brazilië, inclusief de
Mirrorcam. Dat is echt een staaltje innovatie van de bovenste
plank, eentje die direct voordeel oplevert in de praktijk. Met
dergelijke innovaties gaan we door, bijvoorbeeld met de ont-
wikkeling van de Truck Wallet en de Truck-ID. Met dat laatste
kan de truck zich identificeren bij services, met de Truck Wallet
kan bijvoorbeeld betaald worden voor het opladen van een
e-truck, zonder pasje of wat dan ook. Dat gebeurt op basis van
blockchaintechnologie”, legt Daum uit.
Geen LnG
Over e-trucks gesproken, het is Daimler ernst met de transitie
naar emissievrije trucks. “We willen in 2039 enkel nog CO2-
reportage
52 | mei 2020 TTM.nl
#feestje
#efficiency
#charge
50-51-52-53-54-55_mercedesreportage.indd 52 23-04-20 15:31