neutrale trucks aanbieden in de VS, Europa en Japan. Maar al
in 2030 moeten we 30 procent minder CO2 uitstoten. Dat is
niet mogelijk met dieseltrucks. En ook niet met aardgastrucks
trouwens, daar zit hooguit 5 procent verbetering in. Geen
LNG-trucks voor Mercedes-Benz dus, herhaal ik nog maar
eens”, aldus Daum. Op dit moment test Mercedes-Benz volop
met de eActros. “Dat gaat heel goed, en we hebben er een
jaar voorsprong mee op concurrenten”, aldus Daum. Hij reali-
seert zich echter goed dat CO2-neutraal transport duur zal
zijn. “Als de vraag stijgt, zullen stroom en ook waterstof
duurder worden. Misschien wordt de km-kostprijs wel hoger
dan bij dieseltrucks. Dan is korting op Maut en andere incen-
tives wel nodig. En dan niet voor een jaartje of zo, maar voor
tien jaar. Je moet een businesscase kunnen opbouwen en met
je transportbedrijf geld verdienen.” Daimler ziet een toe-
komst weggelegd voor waterstoftrucks. “Ik zie het voor me
dat er in 2023 een fuelcell-Actros is. Nog niet in serieproduc-
tie, maar in ontwikkeling. We zien waterstof wel als comple-
mentair, naast e-trucks. In Tokyo testen we al met de H2
Canter. We weten zelf hoe moeilijk het is om een nieuwe weg
in te slaan – als het gaat om waterstoftrucks. We gaan daarom
niet onze eigen marktentree versnellen. Wij laten ons stimu-
leren door klantenvraag, niet door wat de concurrentie
doet”, aldus Daum.
’s nachts LaDen
Niet voor de eerste keer liet Mercedes-Benz zien wie er mee-
doet in de veldtest met de eActros. Dit keer waren Pfenning
Logistics en Logistik Schmitt aanwezig om over hun ervarin-
gen te vertellen. Interessant, want dit keer waren er
wat praktijkervaringen te delen. Beide bedrijven zetten de
eActros in op korte ritten. Kan ook niet anders, want de actie-
radius van de elektrische Mercedes bedraagt 120 km. Pfenning
laadt ’s nachts, Schmitt doet het enkele malen per dag,
meestal vier keer 20 minuten. Ook bij Schmitt moet de plan-
ning van de distributieritten licht worden aangepast aan de
vrachtwagen, een gevolg dat we al bij meer e-trucks hoorden.
We kunnen kort met één van de eActros veldtesttrucks mee-
rijden. Meerijden ja, want om de een of andere reden wil
Daimler nog steeds geen journalisten met de eActros laten
rijden. Dus zitten we in de bijrijdersstoel en zien we dat tij-
dens het ritje de chauffeur het klaarspeelt om alleen met
gas-los vaart te minderen. Zo hoeft hij de bedrijfsrem niet aan
te spreken en gaat de remenergie terug naar de accu’s.
TTM.nl mei 2020 | 53
In europa, maar ook
in amerika, test
Daimler de nieuwste
technologieën.
Bij de eigen fabriek heeft Mercedes-Benz inmiddels zware e-chargers staan.
Martin Daum
sprak op het
annual event
voordat de
cOVID-19 pan-
demie losbrak.
Vandaag de dag
heeft Daimler,
net als elke
autofabrikant,
financiële zor-
gen.
#feestje
#efficiency
#charge
50-51-52-53-54-55_mercedesreportage.indd 53 23-04-20 15:31