Daimler Trucks wil straks bij de marktintroductie van
de eActros (in 2021) klanten een ‘holistisch ecosys-
teem’ bieden, inclusief advies en infrastructuurdiens-
ten. Daarom lanceert de E-Mobility Group van
Daimler Trucks & Buses nu een wereldwijd initiatief
om een laadinfrastructuur voor batterij-elektrische
trucks op te zetten. De eerste focus ligt op laadstati-
ons die geïnstalleerd zijn bij de depots van de trans-
porteurs. Om het goede voorbeeld te geven, liet
Mercedes-Benz bij de fabriek alvast zware e-chargers
installeren.
WInDtunneL
Bij de ontwikkeling van nieuwe, duurzame trucks
kijkt Daimler niet in het bijzonder naar aerodynami-
ca. “Dat draagt maar weinig bij aan een lager stroom-
verbruik. Bij elektrische trucks is het gewicht van
accu’s bijvoorbeeld veel belangrijker”, vertelt Daum,
die ons daarna wel uitnodigt om een kijkje te nemen
in de windtunnel van Mercedes-Benz, bij de fabriek in
Unterturkheim. In die windtunnel, stammend uit de
jaren dertig van de vorige eeuw, stond bij ons bezoek
een model van de nieuwe Actros. Als de windtunnel
aan wordt gezet en de zichtbare lucht langs de Actros
stroomt, is goed te zien hoe soepeltjes dat gaat en is
het knap dat Mercedes op deze wijze toch 1,5 procent
brandstofbesparing heeft gevonden. Een heel duide-
lijk verbeterpunt was het monteren van de MirrorCam,
waardoor de spiegelhuizen annex ‘olifantenoren’
konden verdwijnen. De 125 meter lange, cirkelvor-
mige tunnel kan windsnelheden tot 250 km/h per uur
genereren, dus we zijn blij dat de ‘blower’ weer uit-
staat als we even later door de windtunnel mogen
wandelen. Een machtige ervaring om door de wind-
turbines met hun grote bladen te lopen! Het laat ons
eens te meer zien dat Mercedes-Benz een auto- en
truckfabrikant is, en dat dan al meer dan 90 jaar, met
een vrijwel ongeëvenaarde innovatiekracht. Maar
goed, daar is de International Truck of the Year-award
2020 natuurlijk wel het beste bewijs van.
reportage
Indrukwekkend: de wind-
tunnel waarin ook de
nieuwe actros werd ont-
wikkeld.
Zoals elk jaar
bij de annual
talk van
Daimler een
grote opkomst
van het jour-
naille.
54 | mei 2020 TTM.nl
Scan de QR-code voor de TTMtv
Shortstory over de Actros in de
windtunnel
50-51-52-53-54-55_mercedesreportage.indd 54 23-04-20 15:32