Pagina 57 van: TTM.nl nr. 2 2020

Tel uw zegeningen
Vanuit mijn nieuwe werkplek (thuis) wil ik allereerst de hoop uitspre-
ken dat u allen in goede gezondheid verkeert en blijft. Ook ons
kantoor is sinds de aangekondigde ‘intelligente lockdown’ groten-
deels gesloten, en iedereen werkt, zoals vrijwel heel Nederland,
vanuit huis. Dat is niet ideaal. Vanzelfsprekend is het technisch moge-
lijk om het werk gewoon vanuit huis te verrichten, en er is ook niets
mis mee om één of twee dagen per week thuis te werken. Alleen, om
zo lang aaneengesloten min of meer opgesloten te zitten in je huis
gaat irriteren. Diegenen onder u met schoolgaande kinderen zullen
dat, omdat de scholen eveneens dicht zijn, beamen. Nee, wat mij
betreft moet dit niet te lang gaan duren.
Economisch trouwens ook niet. Hoewel van nature een vrij optimis-
tisch persoon, ben ik vrij somber over de nabije toekomst. Niet alleen
voor de transportsector maar over de gehele linie.
Vanzelfsprekend krijgt de horeca thans harde klappen.
Maar ook de evenementenbranche, de kappers, tand-
artsen en schoonheidsspecialisten staat het water
inmiddels aan de lippen. Ook de advocatuur zal deze
ongekende economische crisis gaan voelen nu alle
rechtbanken zijn gesloten en alleen de hoogst noodza-
kelijke zaken worden behandeld. Met name de kleine-
re kantoren die grotendeels afhankelijk zijn van zaken
van particulieren zullen het moeilijk krijgen.
Vanzelfsprekend zullen al die zaken die thans op de
plank blijven liggen op enig moment wel weer afge-
handeld moeten worden. De vraag is alleen hoelang
dat gaat duren. Als deze crisis nog een paar maanden
gaat duren, sommige voorspellen zelfs een jaar, dan zal
deze crisis zijn sporen nog lang nalaten.
Om de ingrijpende financiële gevolgen van deze crisis te beteugelen
heeft de overheid de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid
(NOW) in het leven geroepen. Kort gezegd komt deze regeling er op
neer dat bedrijven die een omzetverlies verwachten van ten minste
20 procent in drie maanden, een aanvraag kunnen indienen ter com-
pensatie van de loonkosten. Afhankelijk van de hoogte van het ver-
wachte omzetverlies betaalt de overheid dan de loonkosten (inclu-
sief werkgeverslasten), oplopend tot wel 90 procent van de totale
loonsom. De voortvarendheid waarmee deze regeling is opgetuigd
en met name de uitvoering daarvan heeft mij overigens wel positief
verrast. Vaak ben ik kritisch op de overheid en dan met name de
traagheid waarmee besluiten worden genomen en afgehandeld.
Deze keer niet. Op 6 april 2020 werd de NOW opgesteld voor onder-
nemers en reeds een paar dagen later zijn de eerste voorschotten
aan werkgevers overgemaakt. Die voortvarendheid heb ik zelden
meegemaakt en verdient lof. Ook dat mag dan gezegd worden. Nu,
twee weken later, voldoet de overheid het loon van ruim 1,5 miljoen
werknemers. Het toont de omvang aan van hoe groot deze crisis
eigenlijk is. Tegelijkertijd is het helder dat ook dit niet maanden kan
gaan duren. Er is een grens aan wat onze overheid kan doen. Maar
voorlopig voorkomt het een vloedgolf aan faillissementen en mas-
saontslag van miljoenen werknemers, met alle sociale onrust van
dien.
Het is overigens mijn inschatting dat die sociale onrust
in veel Oost-Europese landen en dan met name in het
wegvervoer zich wel zal manifesteren. Dat heeft alles
te maken met de wijze waarop Oost-Europese chauf-
feurs beloond worden. Zoals bekend ontvangt een
Oost-Europese chauffeur een relatief laag basisloon en
bestaat het overgrote deel van zijn inkomen uit de
onbelaste dagvergoedingen. Jarenlang hebben Oost-
Europese vervoerders hun collega’s uit West-Europa
kunnen beconcurreren door deze loonopbouw. Voor
Oost-Europese chauffeurs maakte het niet veel verschil
of hun inkomen werd opgebouwd door een hoger
basisloon of onbelaste dagvergoedingen. Dat wil zeg-
gen, zolang ze maar rijden. Anders wordt dat als deze
chauffeurs, door gebrek aan te vervoeren vracht, thuis
zitten. Dan is er namelijk geen reden om die onbelaste
dagvergoedingen uit te keren, ze zijn namelijk niet onderweg. Maar
deze chauffeurs hebben hun hele sociale leven natuurlijk wel inge-
richt op basis van het inkomen dat zij maandelijks ontvangen. Nu de
transportmarkt ook in die landen te kampen heeft met een dalende
vraag naar vervoer, kan die loonopbouw ze nog lelijk opbreken. Het
is de vraag hoe lang dat goed gaat. Tel uw zegeningen.
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd
in het wegvervoer, www.vallenduuk.nl
“
“
TTM.nl mei 2020 | 57
recht
57_bobeckcolumn.indd 57 23-04-20 15:31