60 | mei 2020 TTM.nl
management
volgens Kuiper geen probleem te zijn. “Een oplegger is zelden
slechts voor één taak geschikt, en met kopers in 137 landen
wereldwijd is er vaak wel iemand geïnteresseerd. Denk niet te
snel dat een asset niets meer waard of onbruikbaar is. Vaak blijkt
dat ook ouder, afgeschreven materieel een aanzienlijke waarde
vertegenwoordigt voor een ondernemer elders in de wereld.”
banKreKening
Hoe gaat zo’n veiling nou precies in zijn werk? Stel, ik bel
Troostwijk met een vrachtwagen die ik niet meer nodig heb, hoe
gaat dat dan? “Na contact met een accountmanager van
Troostwijk komt er een site manager langs, inclusief een foto
graaf. Zij zorgen ervoor dat de truck online komt en per opbod
verkocht wordt. Zelfs het ophalen en afleveren van de truck kan
door ons geregeld worden. Troostwijk werkt hiervoor samen met
een aantal geselecteerde, gespecialiseerde transporteurs. Maar de
koper kan er ook voor kiezen dit zelf te regelen. Complete ont
zorging dus. En zoals gezegd kan de klant snel over de opbrengst
beschikken. Die wordt gewoon op je bankrekening gestort.” De
koper betaalt een vast percentage opslag per kavel. De verkoper
betaalt eventueel een fee, afhankelijk van de werkzaamheden die
Troostwijk moet verrichten. Dit is per veiling verschillend en wordt
vooraf begroot. Kuiper zegt dat er door de marktwerking een
goede kans is dat er een mooie opbrengst gerealiseerd wordt.
op LocaTie
Uit de agrarische sector is het (door Troostwijk ontwikkelde) feno
meen ‘SEAS veiling’ overgenomen. Dat is een succesvolle veiling
methode waarbij op een specifieke locatie aanbod van diverse
verkopende partijen wordt samengebracht en vervolgens online
geveild. “Een door ons samengestelde mix van assets die bij elkaar
passen. Overzichtelijk voor de klant en ook snel, kostenefficiënt
en effectief”, zegt Kuiper. “Veel beter dan elke truck of trailer
apart aanbieden.”
TriesT
De economie zal in 2020 een geweldige opdoffer krijgen door de
COVID19 pandemie. Ook de transportsector zal daar de gevolgen
van ondervinden. “Maar het is nu nog te vroeg om te zeggen of
er meer aanbod op de veilingmarkt komt. Of de huidige situatie
goed is voor de business? “Nee, deze tijd is zeker geen zegen, het
is alleen maar ontzettend triest voor iedereen.”
Triest is het zeker, maar zeker is ook dat er bij elke onzekerheid in
zakelijke activiteiten, of dat nou veroorzaakt wordt door een
virus of bijvoorbeeld PFAS, flexibiliteit in transportbehoefte en
dus in transportmaterieel kan ontstaan. De mogelijkheid om
materieel dan snel om te zetten in cashflow kan een uitkomst zijn
voor velen.
#assets
#cashflow
#flexibiliteit
58-59-60-61_troostwijk.indd 60 23-04-20 15:32