Pagina 62 van: TTM.nl nr. 2 2020
HERWAARDERING
Na WO2 en de oliecrisis is de Corona-crisis de grootste ramp die onze wereld
heeft getroffen. Niets is meer zeker. “Zo bezien, keert de wereld van voor de
oliecrisis nooit terug”, sprak premier J.M. den Uijl na de oliecr...
HERWAARDERING
Na WO2 en de oliecrisis is de Corona-crisis de grootste ramp die onze wereld
heeft getroffen. Niets is meer zeker. “Zo bezien, keert de wereld van voor de
oliecrisis nooit terug”, sprak premier J.M. den Uijl na de oliecrisis in 1973
profetisch. We weten allemaal hoe het daarna gegaan is. Maar dit keer
komen we er niet op de zelfde manier mee weg, denk ik. De huidige crisis zal
leiden tot een herwaardering van zo ongeveer alles wat tot nu toe als vast-
staand werd beschouwd. Een herwaardering van de noodzaak tot het aan-
houden van reserves bijvoorbeeld. Het heeft mij verbijsterd hoe weinig
fi nanciële reserves bedrijven – ook gerenommeerde – en particulieren bleken
te hebben. Dat wordt overigens niet gestimuleerd door het spannen van een
miljarden euro’s groot vangnet, zoals dat momenteel gebeurt. Maar ook een
herwaardering van allerlei vormen van afhankelijkheid. Ook de recente peri-
kelen rond stikstof, CO2, energie en grondstoffen zullen in een totaal ander
licht komen te staan.
Sommige linkse politici hopen dat de Corona-crisis en de daarop onvermijde-
lijk volgende economische crisis zullen leiden tot een groene revolutie. ’Never
waste a good crisis’ luidt een Engels gezegde. Daar is zeker wat voor te zeg-
gen, maar dan wel met het besef dat een groene revolutie niet kan worden
geforceerd. Ongetwijfeld zullen beschikbare fi nanciële middelen straks fors
minder zijn. Laten we hopen dat ook dat tot herbezinning leidt op bestaande
‘verworvenheden’. Dus niet ten koste van alles overschakelen op elektrotrac-
tie zolang centrales nog kolen, houtpellets en gas verstoken. En niet gefor-
ceerd en te snel af van de schoonste fossiele brandstof die er is: aardgas.
Wat de Corona-crisis voor de logistieke sector zal betekenen valt niet te voor-
spellen. Ongetwijfeld zullen er winnaars en verliezers zijn. De transportbran-
che is dusdanig fl exibel en inventief dat ik ervan uitga dat er uiteindelijk weer
een gezonde bedrijfstak over zal blijven. Goederenvervoer is immers te allen
tijde onmisbaar. Tijdens de Corona-crisis waren er trouwens regelmatig uitin-
gen van steun en waardering te beluisteren voor allerlei beroepsgroepen uit
de categorie vergeten zwoegers: verzorgenden, verpleegsters, schoonmakers,
vakkenvullers en… vrachtwagenchauffeurs. Wat met dure campagnes nooit
lukte, is nu wel bereikt: maatschappelijke waardering voor het goederenver-
voer over de weg, En nu maar hopen dat deze waardering beklijft!
P.C. Wieman “
62 | mei 2020 TTM.nl
lookin’ back
“
#profetisch
#reserves
#onmisbaar
62_lookinback.indd 62 23-04-20 15:32