Pagina 60 van: TTM.nl nr 2 2021
60 | juni 2021 TTM.nl
techniek
nen afzienbare tijd op de markt beschikbaar zal zijn”, waarschuwt
hij.
e-fuels
Vandaag de dag is er al hydrotreated vegetable oil (HVO) op de
markt – en de huidige reeks DAF-vrachtwagens kan op HVO rijden
zonder technische aanpassingen of wijzigingen aan het onder-
houdsschema. “Het is goed dat we ons uiterste best doen om
oplossingen te vinden om aan de Green Deal-eisen voor 2025 en
2030 te voldoen, maar we kunnen vandaag al veel doen om de
CO2-uitstoot te verlagen”, zegt Borsboom. “HVO is de nieuwste
generatie biodiesel, waarbij – en dat is belangrijk – de productie
niet de voedselproductie beïnvloedt. Het resulteert in een CO2-
reductie tot wel 90 procent ‘well-to-wheel’. En op de langere ter-
mijn komen e-fuels beschikbaar. Hiervoor kan CO2 in de lucht
worden afgevangen en opgeslagen, en via elektrolyse worden
gecombineerd met waterstof. Deze oplossing zal resulteren in een
vloeibare, CO2-neutrale brandstof waarop moderne verbrandings-
motoren perfect kunnen werken, zonder uitzonderingen”, legt hij
uit.
Maar hoewel HVO een enorm potentieel heeft, zal DAF nooit al
zijn geld daarop inzetten. “Laat ik allereerst nog eens benadruk-
ken dat er niet één oplossing is voor alle verschillende soorten
transporttoepassingen”, zegt Borsboom. “Distributietransport is
anders dan langeafstandstransport. Daarom ontwikkelen, onder-
zoeken en passen we bij DAF een volledig spectrum van technolo-
gieën toe: batterij elektrisch, hybride elektrisch, waterstof, noem
maar op. En ja, de verbrandingsmotor heeft een groot potentieel
voor de toekomst. Maar het lijkt erop dat politici niet willen luis-
teren. Iedereen heeft tegenwoordig een mening, maar het zou
beter zijn als de beslissingen op harde feiten berusten.”
#elektriciteit
#waterstof
#e-fuels
‘De verbrandingsmotor heeft toekomstpotentieel,
maar politici willen niet luisteren’
56-57-58-59-60_dafborsboom.indd 60 20-05-21 16:16