Pagina 13 van: TTM.nl nr. 2 2022

De kleinste in het aanbod van Mercedes-Benz is wederom een
co-productie met Renault. Daar kun je veel van vinden, maar samen-
werkingen als deze zijn alomtegenwoordig in de bestelautomarkt
anno 2022. Ook de vorige Citan werd al samen met de Renault
Kangoo gebouwd en dat legde de Duitsers geen windeieren.
ECHT MERCEDES
Maar was die vorige Citan niet veel meer dan een Kangoo met een
ster in de grille (en een lelijk dashboard), de nieuwe generatie is
echt een heel andere auto. We zien het meteen als we naar ons
zwarte testmodel toe lopen: dit is met recht een Mercedes-Benz.
Kijk maar naar de voorzijde, met een onderscheidende grille, kop-
lampen, de zijschermen en de motorkap. Allemaal ontworpen in
Stuttgart. Volgens zowel Mercedes-Benz als partner Renault is er
nu veel meer sprake van een echt samen ontwikkelde bestelauto
dan bij de vorige generatie Citan, maar ruimte voor eigen inbreng
is er dus wel degelijk. Ook bij op het oog eenvoudige zaken als de
achterlichten verschilt de Citan van de Kangoo. De Citan is bij een
wielbasis van 272 cm precies 4,5 meter lang.
90 GRADEN
Bij het instappen valt ons op hoe wijd de deuren van de Citan
openen. Er is echt een hoek van 90 graden, wat instappen eenvou-
dig maakt. De deurhendel zit aan de binnenkant vrij naar voren,
dus deurtje dicht gaat gemakkelijk. Ook in het interieur is de Citan
helemaal zichzelf. We zien een fraai stuur voor ons, met tal van
knoppen voor evenzovele functies, inclusief fraaie swipe-knopjes,
waarmee je snel door de menu’s navigeert. Prominent bovenop het
dashboard: een groot scherm met het MBUX-communicatiesysteem.
Het is met de stem te besturen door ‘Hallo Mercedes’ te roepen en
dan vraagt het systeem wat je wilt. Wel duidelijk praten, want niet
alle commando’s worden goed verstaan. Onder het scherm vinden
we een overzichtelijk dashboard met knoppen, onder meer voor de
klimaatcontrole en de (fi jn als het wat kouder is) stoelverwarming.
Er zijn USB-C-aansluitingen voor de telefoon. Achter het stuur zien
we een opbergvak, in de middenconsole zitten bekerhouders. Ook
in de middenarmsteun kunnen we wat kleine spulletjes kwijt. De
stoelen zitten prima, maar de bestuurdersstoel kregen wij niet lek-
ker ingesteld, omdat hij in de lengteverstelling al snel klem tegen
het tussenschot staat. De comfortabele stoelen hebben namelijk
een dikke rugleuning. We hebben vanaf onze zitplek wel een goed
zicht, mede veroorzaakt door de kleine raampjes bij de A-stijlen.
LAADVERMOGEN
In onze test-Citan lag de bekende 1.5 CDI diesel met 95 pk. Dat is
een goede, soepele motor die voor de meeste taken voldoende is.
Hij is van emissieklasse Euro 6d en dat betekent dat hij nog wel vijf
jaar welkom is in de binnenstad, als daar een zero-emissiezone gaat
gelden. Het koppel van 260 Nm voldoet ook bij deze diesel, het
verbruik was met 1 liter op 15,7 km in orde. Aan de andere kant van
de auto gaan we via de 111 cm hoge en 121 cm brede achterdeuren
de laadruimte binnen. Die meet bijna drie kuub laadvolume. Het
laadvermogen is met 520 kg aan de lage kant.
TTM.nl juni 2022 | 13
1. De Citan is samen met Renault ontwikkeld, maar hij heeft meer dan ooit een eigen
gezicht.
2. Een net en comfortabel interieur. Verwacht niet de oude grandeur van het merk
Mercedes.
3. De laadruimte is qua dimensies netjes. Er mag 520 kg aan lading mee.
4. De stoelen zijn comfortabel, maar de dikke rugleuningen zitten snel tegen het
tussenschot aan.
De Mercedes-Benz Citan is International Van of the Year 2022, dus
het is hoog tijd dat we hem eens aan de tand voelen in een
serieuze test.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
Mercedes-Benz Citan
12-13-14-15_bestellercitan.indd 13 18-05-2022 16:16