Pagina 17 van: TTM.nl nr. 2 2022

Daan Emons is alweer de derde generatie Emons aan het
roer van het familiebedrijf. In 1943 startte zijn opa Wim
het transportbedrijf, dat door vader Sjang en ooms Kees
en Pieter verder werd uitgebouwd. Sinds 2015 is Daan
Emons CEO, en heeft daarmee het stokje van zijn vader
overgenomen, maar Emons Cargo is veel meer dan een
transportbedrijf. Emons Cargo rijdt met de bijzondere
2WIN-opleggers, een logistiek concept waarbij door mid-
del van een technische innovatie dik 60 procent meer
lading wordt vervoerd. Van Huët is gespecialiseerd in
glastransport met behulp van een gepatenteerd lichtge-
wicht transportconcept, en ook transport- en handelsbe-
drijf Hofmans, actief in champostlogistiek, behoort tot de
Emons Group. Middels een Upcyclefabriek wordt er
warmte geproduceerd uit biomassa, waarmee jaarlijks
750 miljoen m3 aardgas bespaard kan worden, en blijft er
een hoogwaardige bodemverbeteraar over.
De Emons Group heeft tien vestigingen, in Nederland,
Duitsland, Polen en Tsjechië. Een vestiging in Groot-
Brittannië staat op de planning. Er werken bij Emons
Group zo’n 700 mensen, van wie een kleine 600 als
chauffeur.
Jullie stellen tegenwoordig de chauffeur centraal.
Waarom?
Marcel Wouterse (MW): “Dat is niet alleen tegenwoordig
zo, dat was altijd al zo bij Emons. Als je een chauffeur
meer informatie geeft in plaats van alleen een opdracht,
kan hij of zij veel beter zelf beslissingen nemen en zo zijn
eigen werk sturen. Dan maak je de chauffeur zelf verant-
woordelijk. Vroeger was dat lastiger, want bijna alles ging
met papier. Nu is er een grote onlinedatastroom, waarmee
je chauffeurs digitale tools kan geven om veel meer zelf te
doen.”
De chauffeur is de nieuwe directeur, heb ik Daan vorig
jaar horen zeggen tijdens het CEO-diner op Transport
Compleet.
Daan Emons (DE): “Die uitspraak is wel blijven hangen,
hahaha. Waar het om gaat, is dat Emons vanouds staat
voor innovatie. Zo’n drie jaar geleden hebben we als
management elkaar aangekeken en gezegd: ‘Wat
weten wij nou precies van wat er onderweg, tijdens het
daadwerkelijke transport, allemaal gebeurt?’ Nou, als je
eerlijk bent, niet zo veel. Het management van trans-
portbedrijven wordt zwaar overschat. Maar onze chauf-
feurs staan elke dag in die soms harde praktijk. Waarom
maak je hen niet veel meer verantwoordelijk voor de
dagelijkse operatie? Zij kennen de praktijk het best,
staan als het ware met de poten in de modder. Wij heb-
ben er hier vanuit onze glazen toren sowieso minder
kijk op.”
TTM.nl juni 2022 | 17
De Emons Group uit het Noord-Limburgse Milsbeek bestaat al bijna 80 jaar, maar vanaf het begin
loopt technische innovatie als een rode draad door de geschiedenis. Het familiebedrijf kijkt met een
frisse blik naar de toekomst en ziet daarin een centrale rol weggelegd voor de chauffeur. “Met de
juiste digitale tools kan hij heel veel dingen zelf. Daar heeft hij het management echt niet bij nodig”,
zeggen Daan Emons en Marcel Wouterse in gesprek met TTM.nl.
Daan Emons en Marcel Wouterse, Emons Group
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: EMONS, KOOS GROENEWOLD
Digitaal én
menselijk
16-17-18-19-20-21_managementemons.indd 17 18-05-2022 16:17