Pagina 22 van: TTM.nl nr. 2 2022

22 | juni 2022 TTM.nl
De Graaf Logistics in Bestelbeter.nu
De Graaf Logistics (DGL) is aangesloten bij DHB, het fijnmazige distributie-
netwerk voor palletzendingen in de Benelux. De gemiddelde grootte van
de palletzendingen die de logistiek dienstverlener uit Oosterhout distribu-
eert, is slechts één Europallet. Dat klinkt vreemd, beseft Bart Wijnhoven,
directeur projecten & ICT bij DGL. “Natuurlijk hebben we zendingen die
groter zijn dan één Europallet, maar we vervoeren ook veel kleinere pal-
lets. Daardoor komen we gemiddeld uit op één Europallet.”
Dat de gemiddelde zendingsgrootte zo klein is, heeft voor een belangrijk
deel te maken met het bestelgedrag van de afnemers. DGL komt soms vijf
keer per week op locaties om maar één of twee pallets te lossen. “Dat
gaat vaak ook om voorraadhoudende bedrijven. Waarom zouden we daar
niet twee of drie in plaats van vijf keer per week kunnen leveren? Dat
heeft een beperkte impact op de voorraadhoogte, maar is een stuk min-
der belastend.”
BESTELGEDRAG
Het voorbeeld laat zien wat de gedachte is achter het project Bestelbeter.
nu: het bestelgedrag van bedrijven veranderen, zodat minder vrachtauto’s
nodig zijn. Het project is een initiatief van Logistics Community Brabant
(LCB) en SmartwayZ, twee organisaties die logistieke innovatie in het
zuiden van Nederland stimuleren. Klimaatverandering is niet de enige
aanleiding voor het project. “Een andere aanleiding is de schaarste aan
personeel, die ons dwingt om mensen en middelen beter in te zetten. Alle
logistiek dienstverleners ervaren een chauffeurstekort, maar bestaat dat
tekort ook echt? Of kunnen we met minder chauffeurs toe als bedrijven
beter bestellen?”, luidt de vraag van Frans van den Boomen, projectleider
multimodaal transport bij LCB.
Van den Boomen wijst naar de handels- en productiebedrijven die meest-
al niet goed weten hoe hun toeleveringsketen eruitziet. Zij kunnen die
keten een stuk efficiënter maken als ze zouden weten welke toeleveran-
ciers gebruikmaken van dezelfde logistiek dienstverlener. Door volle
vrachtauto’s met goederen van die toeleveranciers te bestellen, hoeft die
logistiek dienstverlener nog maar één keer te rijden. Dat maakt niet alleen
het transport efficiënter, maar ook de operatie op het losadres. “Samen
met SmartwayZ zijn we om tafel gaan zitten. Hoe kunnen wij als neutrale
partijen het gesprek hierover op gang brengen? Door inzicht te bieden in
data. Dan blijkt bijvoorbeeld dat die 2.000 zendingen voor dat handelsbe-
drijf ook in 400 vrachtauto’s passen.”
AFSTEMMEN
DGL heeft onder andere opdrachtgevers in de automotive, bouw, en doe-
het-zelfsector. Die hebben klantenbestanden die elkaar voor een groot deel
overlappen. Dat betekent in sommige gevallen dat de vrachtauto’s van DGL
meerdere keren per dag op hetzelfde losadres komen: ’s ochtends voor de
ene opdrachtgever, ’s middags voor de andere. Dat dit allesbehalve efficiënt
is, weet Wijnhoven als geen ander. “Het lastige is dat wij als logistiek dienst-
verlener niet geacht worden om contact op te nemen met afnemers. Het is
niet aan ons om afspraken te maken over afleverdagen en aflevertijden,
maar aan onze opdrachtgever. Die stuurt ons een transportorder met
daarin de exacte afleverdatum en aflevertijd.”
Het zou al een flink stuk schelen als alle ketenpartners de afleverdagen en
-tijden beter op elkaar afstemmen, denkt Van den Boomen. “Als het
daardoor mogelijk is om een volle vrachtauto naar het losadres te sturen,
neemt bovendien de kans op vertragingen af. Die vrachtauto hoeft dan
immers niet eerst langs tien andere losadressen, met alle risico’s van dien.
En als die volle vrachtauto is gelost, kan de logistiek dienstverlener ook de
vervolgopdrachten beter inplannen. Daardoor ontstaat meer rust in de
keten, terwijl de vrijheid voor afnemers toeneemt. Die zit immers niet
langer vast aan specifieke afleverdagen en -tijden.”
LANGE TERMIJN
Wijnhoven gelooft in het idee achter Bestelbeter.nu. “Eigenlijk zit dat idee
al opgesloten in onze prijsopbouw. Net als bij veel andere vervoerders
betalen opdrachtgevers bij ons een lagere prijs per laadmeter als ze hun
zendingen groter maken”, verklaart Wijnhoven. “Daarnaast vraag ik mij
oprecht af hoe lang we de huidige werkwijze in onze ketens nog kunnen
volhouden. Die werkwijze is namelijk belastend voor het milieu en voor de
infrastructuur en vereist meer mankracht en brandstof dan strikt noodza-
kelijk is.”
Dat grotere zendingen met de huidige prijsopbouw leiden tot een lagere
Veel transporteurs komen meerdere keren per week op hetzelfde afleveradres met goederen
van verschillende verladers. Bundelen van die goederen zou het transport een stuk efficiënter
en duurzamer maken, maar transporteurs zijn doorgaans niet in de positie om dat te
veranderen. Logistics Community Brabant en SmartwayZ willen daarin verandering brengen
met het project Bestelbeter.nu. De Graaf Logistics uit Oosterhout doet daaraan mee.
Beter bestellen voor
beter transport
TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: KOOS GROENEWOLDict
22-23-24-25_ictgraaf.indd 22 18-05-2022 16:18