Pagina 25 van: TTM.nl nr. 2 2022

omzet, deert Wijnhoven niet. “Het klopt dat onze omzet op korte ter-
mijn niet daarbij gebaat is. Maar wij kijken naar de lange termijn. Wij
willen werken aan oplossingen die het beste zijn voor de hele keten. Als
we dat niet doen, zou het zomaar kunnen zijn dat we oplossingen blij-
ven bieden waar over vijf of tien jaar geen vraag meer naar is. Dan prij-
zen we onszelf uit de markt.”
Van den Boomen kijkt liever naar de winstgevendheid in plaats van naar
de omzet. “Die zal verbeteren omdat de kosten afnemen. En niet alleen
de winstgevendheid van de logistiek dienstverlener wordt beter, maar
ook die van de opdrachtgever en de afnemer. Dat klinkt misschien
tegenstrijdig. Veel ketenpartners denken nog steeds dat een grotere
winst van de een ten koste gaat van de winst van de ander. Dat staat
innovatie in de weg, terwijl door innovatie juist de hele keten winst
boekt.”
BOSTIK
Bestelbeter.nu is gestart met een proefproject. Centraal daarin staat de
keten van Bostik, de producent van lijmen en kitten waarvoor DGL de
distributie in de Benelux verzorgt. Met behulp van de speciaal ontwik-
kelde Bestelbeter-tool is allereerst het verbeterpotentieel in kaart
gebracht. Daarvoor is de tool gevoed met de data over startpunt, eind-
punt en omvang van zendingen uit het transportmanagementsysteem
(TMS). “Smartwayz en LCB hebben de regie gepakt en verbetervoorstel-
len gedaan. Samen met Bostik en DGL is besproken welke voorstellen
wel en niet werkbaar zijn”, vertelt Van den Boomen. Wijnhoven: Wij zijn
nu zover dat we de afnemers van Bostik daadwerkelijk kunnen gaan
benaderen.”
Bij alle verbetervoorstellen staat de beschikbaarheid voorop. Als een
afnemer vandaag een pallet met kitten nodig heeft, moet hij die ook
krijgen. Ook als daarvoor een extra vrachtauto moet worden ingezet.
“Maar op heel veel vlakken is verbetering van de efficiëntie mogelijk
zonder dat de beschikbaarheid daaronder leidt. Het synchroniseren van
levertijden heeft nauwelijks gevolgen voor de service, maar zorgt wel
voor rust in de keten”, weet Van den Boomen.
MACHTSVERHOUDINGEN
Als het proefproject met Bostik succes oplevert, willen de initiatiefne-
mers de scope uitbreiden richting andere opdrachtgevers en afnemers.
“Daarna zullen we ook andere logistiek dienstverleners in de bouwsec-
tor erbij betrekken. En ook in de foodsector hebben de eerste bedrijven
al aangegeven aan de slag te willen”, stelt Van den Boomen.
Hij verwacht dat machtsverhoudingen in de keten door dit soort projec-
ten gaan verschuiven. Vroeger lag de macht in de foodsector bij de
toeleveranciers, maar die is de afgelopen jaren bij retailers komen te
liggen. “De logistiek dienstverlener zal een belangrijkere rol gaan spelen,
waardoor leveranciers, retailers en dienstverleners meer op basis van
gelijkwaardigheid zullen opereren. De tijd van een overvloed aan trans-
portcapaciteit en chauffeurs is echt voorbij. Alleen als ketenpartners
optimaal op elkaar zijn ingespeeld, kunnen we ketens creëren met hoge
serviceniveaus zonder verspillingen.”
DGL ziet die nieuwe rol wel zitten. “Het gedachtegoed is niet helemaal
nieuw, maar wel de rol van logistiek dienstverlener als regisseur van de
keten. Die kan door data te delen en te analyseren en door met betrok-
ken partijen te overleggen een goed concept neerzetten en daarover de
regie voeren. Wij zijn ervan overtuigd dat het landschap van logistiek
dienstverleners er over tien jaar totaal anders uitziet, juist vanwege de
problemen op de arbeidsmarkt en rondom het klimaat. En wij willen
daarin een rol van betekenis spelen.”
TTM.nl juni 2022 | 25
Het wagenpark van DGL telt circa zestig voertuigen, waaronder trekkers met opleggers en meeneemheftrucks.
DE GRAAF LOGISTICS
De Graaf Logistics (DGL) is actief in warehousing en distributie. In
Oosterhout beschikt de logistiek dienstverlener over een warehouse met
35.000 palletlocaties en 10.000 legbordlocaties. Daar ligt de voorraad voor
circa vijftig opdrachtgevers, waarvoor De Graaf ook de distributie ver-
zorgt. Voor de overslag van distributiezendingen beschikt DGL over een
centrale crossdockruimte.
Wat distributie betreft, maakt De Graaf onderscheid tussen palletzendin-
gen en collizendingen. Voor de distributie van palletzendingen is de
logistiek dienstverlener aangesloten op het DHB-netwerk, terwijl de col-
lizendingen via het netwerk van Teamtrans lopen. “Grofweg de helft van
de zendingen die wij afleveren, komt via deze netwerken uit andere
delen van Nederland en België. Wij zijn de ‘local heroes’ in een groot deel
van Zuid-Nederland. Onze chauffeurs zijn kind aan huis bij de bedrijven
waar we zendingen ophalen en/of afleveren”, vertelt Bart Wijnhoven,
directeur projecten en ICT bij DGL.
De logistiek dienstverlener uit Oosterhout beschikt over een wagenpark
van circa zestig voertuigen, variërend van bestelbussen voor collizendin-
gen tot trekkers met opleggers inclusief meeneemheftrucks. DGL heeft
een eigen aansluiting op het spoor, maar maakt dankzij de containerter-
minal in Oosterhout ook veelvuldig gebruik van transport over het water.
Wijnhoven: “Wij bieden werk aan circa 200 mensen, van wie het gros een
stuur in handen heeft, van een vrachtauto of van een heftruck.”
22-23-24-25_ictgraaf.indd 25 18-05-2022 16:18