Renault Trucks (en Volvo), de elektrische componenten
worden in een aparte faciliteit op de trucks gemon-
teerd. Of we na de rondleiding ook even willen rijden
met de elektrische Renaults? Dat willen we zeker wel
en we kunnen tijdens korte ritten met de 16-tons en de
26-tons D wederom concluderen dat Renault Trucks
haar aanbod aan e-trucks goed voor elkaar heeft.
TOEKOMST
En het wordt alleen nog maar beter, want vanaf begin
2023 start Renault Trucks met de verkoop van twee
nieuwe modellen tot 44 ton in zijn elektrische gamma:
de Renault Trucks T E-Tech voor regionaal transport en
de Renault Trucks C E-Tech voor de bouw. Deze volle-
dig elektrische modellen van het Renault Trucks-
gamma worden uitgerust met twee of drie elektromo-
toren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW
(666 pk). Ze zullen ook uitgerust zijn met een
Optidriver-versnellingsbak. De Renault Trucks T en C
E-Tech zullen uitgerust zijn met twee tot zes lithium-
ionaccupakketten met een capaciteit van 180 tot 540
kWh. De accu’s van de voertuigen kunnen in 9,5 uur
volledig worden opgeladen met wisselstroom (AC) tot
43 kW, of in 2,5 uur met gelijkstroom (DC) tot 250 kW.
Deze trucks kunnen 300 km afleggen met één lading
en 500 km met een tussentijdse snelle lading van één
uur (250 kW). Om zich gemakkelijk aan elk type carros-
serie en dus aan iedere gewenste inzet aan te passen,
kunnen de Renault Trucks T en C E-Tech uitgerust wor-
den met drie types PTO (power take-off): elektrisch,
elektromechanisch of op de versnellingsbak. Deze
nieuwste elektrische vrachtwagens zullen een bruto
voertuiggewicht van 44 ton hebben en verkrijgbaar
zijn in 4×2- en 6×2-trekkerversies en 4×2-, 6×2- en
8×4-tridem bakwagens.
Maar ook in de stad blijft Renault haar aanbod verbe-
teren. Samen met logistiek dienstverlener Geodis is
Renault Trucks onder de codenaam ‘Oxygen’ begon-
nen aan de ontwikkeling van een nieuwe 16-tons
elektrische distributietruck. De eerste testen met het
nieuwe voertuig moeten begin volgend jaar in Parijs
plaatsvinden.
fleetmanagement
De elektrische Renaults worden op de normale productie-
lijn gebouwd, alleen de elektrische componenten worden
apart geassembleerd.
Volgend jaar
komt deze
elektrische T
E-Tech van 44
ton op de
markt.
42 | juni 2022 TTM.nl
Scan de QR-code voor de short story.
38-39-40-41-42-43_renaulttrucks.indd 42 18-05-2022 16:23