Pagina 49 van: TTM.nl nr. 2 2022

De DAF-cabinefabriek in Westerlo, daar zijn we
door de jaren heen wel vaker geweest. Bij de
introductie van de nieuwe lakstraat bijvoorbeeld
(eind 2017), en eind vorig jaar, toen de nieuwe
truckrange nog niet eens in serieproductie was.
Nu is die serieproductie wel opgestart, maar de
productie van vrachtwagens is momenteel niet
ieders favoriete job. Het tekort aan onderdelen en
de wereldwijde verstoring van de supply chain
(Scania heeft er ook last van op pagina 62) zorgen
voor grijze haren of toch op zijn minst hoofdpijn
bij de OEM’s.
VRUCHTEN
Waar veel fabrikanten de productie van vrachtwa-
gens stillegden, heeft DAF Trucks dat nooit
gedaan. Het nam, achteraf gezien, de juiste beslis-
sing om ondanks de afwezigheid van onderdelen
toch door te gaan met produceren. “Daar plukken
we nu de vruchten van”, zegt managing director
DAF North West Europe Michiel Kuijs. DAF Trucks
bouwde in 2021 60.000 vrachtwagens, 10 procent
meer dan in 2020. Zoals bekend konden lang niet
alle nieuwe trucks ook aan klanten worden gele-
verd, maar bleven veel exemplaren, met maar
enkele onderdelen missend, staan op haastig
ingerichte parkeerterreinen. “We hadden op de
top meer dan 5.000 auto’s in stock, wachtend op
onderdelen. Op dit moment zijn dat er nog
2.000”, aldus Kuijs in het voorjaar van dit jaar.
SUPPLY
De onderdelenschaarste zette een streep door de
gewilde snelle marktintroductie van de nieuwe XF,
XG en XG+. “Maar nu zit de gang er goed in. We
hebben in november en december vorig jaar veel
auto’s gemaakt, maar die zijn nog niet allemaal
af. Toch produceerden we elke dag 220 trucks,
alleen konden we ze niet allemaal leveren”, legt
Kuijs uit. 2022 is wat dat betreft beter begonnen.
“Het is nog steeds niet hoe het hoort te zijn, maar
we hebben de onderdelensupply nu goed onder
controle. We verwachten dat we later dit jaar
stapsgewijs de dagproductie kunnen verhogen
naar 250 trucks.”
MARKTAANDEEL
Het laten doordraaien van de productie leverde in
eerste instantie volle parkeerterreinen op, maar
nu kan DAF volop leveren. “Daardoor stijgt ons
marktaandeel explosief in Europa. Het ligt nu al
op 18 procent. In Nederland verwachten we dat
het marktaandeel verder groeit naar 31 procent.
We plukken nu de vruchten van de beslissing om
de productie niet stil te leggen, maar gewoon
door te gaan.” Ook DAF ontkomt echter niet aan
lange levertijden, zo meldde DAF Trucks president
Harry Wolters onlangs al. “We zitten voorlopig
vol. Als je dit jaar nog een nieuwe truck wilt heb-
ben moet je snel zijn.”
50 JAAR
Wie DAF zegt, denkt eigenlijk automatisch aan
Eindhoven. Onterecht, want in Westerlo zijn ze al
sinds 1966 bezig met het bouwen van cabines
voor DAF Trucks. En vijf jaar later werd er begon-
nen met het vervaardigen van assen. Vorig jaar
bestond de assenfabriek vijftig jaar en werd er de
TTM.nl juni 2022 | 49
De nieuwe DAF Trucks generatie, met de XF, XG en XG+, is International Truck of the Year
2022. TTM.nl toog naar het allereerste begin van de volledig nieuwe cabine van de New
Generation DAF (NGD) en zag tussen de robots door hoe je een kampioenscabine bouwt.
DAF Trucks, Westerlo
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAF TRUCKS, TTM.NL
Kampioens-
cabines
#productie
#onderdelen
#kampioenen
48-49-50-51_dafwesterlo.indd 49 18-05-2022 16:25