Pagina 53 van: TTM.nl nr. 2 2022

In 2019 duikt er op internet een foto op van een
32 meter lange Super LZV van Ewals. Er blijkt
gewerkt te worden aan een proef op Nederlands
grondgebied. Vervoerders als Peter Appel en Vos
Logistics zijn enthousiast. Een uitgebreid rapport
van Buck Consultants en CE Delft concludeert in
2020 dat de Super Eco Combi (SEC) kansen biedt
om nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen
en trailers te combineren; niet alleen binnen een
bedrijf of samenwerkingsverband maar juist ook
daarbuiten. Een andere conclusie is dat de inzet
van de SEC kansrijk is in zeven marktsegmenten,
naar verwachting met zo’n 2.000 tot 6.000 SEC-
ritten per dag in 2030. Binnen de zeven sectoren
en voor bepaalde ritten in logistieke ketens kun-
nen SEC’s worden ingezet, waarmee (op ritniveau)
aanzienlijke kosten- en CO2-besparingen mogelijk
zijn. Deze besparingen liggen in de orde van
grootte van 20 tot 60 miljoen euro aan bedrijfs-
economische kostenbesparingen en 50.000 tot
150.000 ton aan extra CO2-besparing in 2030.
ONTHEFFING
Alle neuzen staan de goede kant op voor een
proef op de openbare weg in 2021. Een onthef-
fing van RDW komt er echter niet. Een niet opti-
maal profiel als het gaat om infrastructuur in
combinatie met de voorgestelde specificatie van
de SEC is daar debet aan. Lang blijft het stil, maar
in het najaar van 2021 maakt het kernteam,
bestaande uit IenW DGMo, IenW ISM, RWS, RDW
en TLN/Ewals, een doorstart met de Super Eco
Combi. Die zou ook weer bestaan uit een verken-
ning.
TESTBAAN
Die verkenningsfase zou bestaan uit drie onderde-
len. De eerste ging om staatssteun. Er moest een
check zijn of er sprake zou zijn van staatssteun als
gevolg van een IenW-investering; uitgangspunt
daarbij is gelijke kansen voor alle marktpartijen,
via een TenderNed-procedure te operationalise-
ren. Als tweede gaat het om infrastructuuronder-
zoek, de uitkomsten van de infrastructuurmetin-
gen afgelopen najaar op de A16 en A67 door
Rijkswaterstaat/TNO. Die hebben als doel om aan
te tonen dat gebruik van de SEC geen extra scha-
de aan de infrastructuur veroorzaakt bovenop de
autonome groei van het wegtransport en excepti-
oneel transport op zich. De TNO-rapportage daar-
voor was in de afrondende fase. Het derde onder-
deel is testen op de RDW-testbaan. Het gaat dan
om het operationaliseren van een ‘testcarrousel’
met meerdere SEC-configuraties op de RDW-
testbaan in Lelystad in de vorm van een soort van
prétest, om zo ervaring op te doen voor de 2e fase
van testen. Daartoe is een tweetal sessies georga-
niseerd met marktpartijen om hen te verleiden
TTM.nl juni 2022 | 53
Een Nederlandse proef met de Super Eco Combi, de 32 meter lange LZV (of duotrailer),
komt er niet. Dat meldde het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan deelnemers en belanghebbenden binnen de SEC-
community. Een reconstructie. Waar ging het mis?
Proefproject ten onder aan bureaucratie
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: I&W, SCANIA
De dood van de
Super Eco Combi
#testing
#voorwaarden
#innovatie
52-53-54-55_superecocombi.indd 53 18-05-2022 16:26