Pagina 54 van: TTM.nl nr. 2 2022

54 | juni 2022 TTM.nl
regelgeving
actief te participeren met verschillende SEC-configuraties. Deze
testcarrousel was aanvankelijk ingepland voor de tweede helft
van maart 2021. Echter, er was sprake van slechts één combinatie
die zich aanbood – waarvan ook het kernteam niet voldoende
scherp had of die configuratie voldoende meerwaarde zou heb-
ben ten opzichte van de eerdere configuratie die in maart 2021
was getest. Bovendien vroegen andere marktpartijen meer tijd.
Dit waren redenen voor het kernteam om te beslissen de testcar-
rousel te verplaatsen naar eind juni. Maar dát bleek weer geen
gelukkig moment te zijn voor de partij die zich al had aangemeld.
Daarmee zou het testen over de zomer heen getild moeten wor-
den.
POLL
Deze vertraging – in combinatie met de complexiteit waaraan
voldaan zou moeten worden – was aanleiding om binnen het
DGMo-directieteam van het ministerie (IenW) een principiële dis-
cussie te voeren over de vraag of er voldoende commitment zou
zijn voor verdere vervolgstappen in de SEC. Oók omdat marktpar-
tijen daar (terecht) om vroegen. De heersende opinie is dat de
SEC-implementatie onevenredig veel risico’s met zich meebrengt
voor de verkeersveiligheid en de infrastructuur. Helaas is er om
die reden onvoldoende draagvlak voor verdere investeringen in
dit innovatieve goederenvervoersconcept. Daarmee wordt de
doorstart beëindigd.
En dat terwijl een poll van TTM.nl over de kansen van de Super
Eco Combi hoopgevend was. Bijna 80 procent van de stemmers
vond dat de SEC geschikt was voor toepassing in Nederland dan
wel dat men interesse had om er mee te werken.
INNOVATIEPROCES
“Ik vind deze uitkomst teleurstellend. We zijn sinds begin 2019
aan de slag met het SEC-concept, waar we grote verwachtingen
van hadden. We hebben ook gezien hoe er elders in Europa wél
succesvolle stappen worden gezet op het vlak van de Super Eco
Combinaties. Dit alles laat zien hoe taai innovatieprocessen als
deze zijn. Het onderstreept dat wij daarvan moeten leren. Want
je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat we in de
komende periode een scala aan betekenisvolle innovaties op ons
af gaan krijgen. Die we met een andere time-to-market zullen
moeten zien te operationaliseren mét elkaar als publieke én pri-
vate partijen. Dit benadrukt nog eens het belang om bestaande
werkwijzen, procedures en methodes te simplificeren en te herij-
ken”, schrijft Dirk-Jan de Bruijn, die vanuit het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat betrokken is bij de SEC, aan de part-
ners in het project.
De Super Eco Combi sterft in Nederland dus een vroege dood,
terwijl in dezelfde week in Zweden de SEC gelegaliseerd werd,
zoals al eerder in Spanje. In Noorwegen en Spanje test men vrolijk
door. In Duitsland test Ewals notabene met Volkswagen. En
Nederland: misschien is ons land wel echt te klein voor 32 meter
lange, 72 ton zware voertuigen. De bureaucratie werkt in ieder
geval niet mee. Een voortrekkersrol zit er nu niet in. Is de SEC echt
verleden tijd voor ons of komt er nog een volgende kans? De tijd
zal het uitwijzen.
52-53-54-55_superecocombi.indd 54 18-05-2022 16:26