Pagina 56 van: TTM.nl nr. 2 2022

56 | juni 2022 TTM.nl
St vd Brink zet zwaar in op CO2-reductie
“Wij zijn al jaren bezig met het verminderen van onze footprint”, vertelt
Jansen. “Er is tenslotte maar één aarde en daar moeten we heel zuinig op
zijn. Dat is zeker de mening van de familie Van den Brink. “Zo begonnen
wij al in 2012 met het rijden op LNG voor onze interregionale ritten, tan-
ken we voor ons internationale verkeer op grote schaal HVO100 in onze
dieselvoertuigen en zetten we LZV’s in voor meer efficiëntie. Maar daar-
mee is het laaghangend fruit wel geplukt. Om nu door te pakken hadden
we meer expertise nodig. En dat is waar Volvo Trucks vol in beeld komt.”
Voor de volgende stap begon Jansen met een onderzoek, samen met
brandstofleverancier BP en een ingehuurd bureau. “De doelstelling is om
over drie jaar de CO2-uitstoot ten opzichte van 2020 met de helft te heb-
ben teruggebracht. En dan geen bla bla: ons streven hebben we vastge-
legd in een ISO-gecertificeerd proces. Een soort spoorboekje met daarin
precies de stappen die we moeten nemen en wanneer, om de door ons
beoogde reductie te halen.”
MET STIP OP ÉÉN
“Het eerste dat ik vervolgens gedaan heb, is een inventarisatie maken van
wat alle OEM’s zeggen wat ze kunnen en wat er komt. Want wij willen
toch met de bekende merken iets doen voor de grootste bedrijfszeker-
heid. Uit die rondgang kwam Volvo Trucks met stip op één. Want het gaat
om heel verschillende inzetten en dus ook een complexe energiemix. Dus
niet alleen LNG en HVO, maar ook elektrisch. Volvo kan niet alleen leveren
wat wij vragen, maar heeft ook het juiste netwerk voor de begeleiding van
wat er daarbij op de achtergrond allemaal komt kijken.”
Al gauw kwam het tot de ondertekening van een intentieverklaring tussen
Van den Brink en Volvo Trucks. “Vanaf dat punt zijn we écht aan de hand
meegenomen en heeft Volvo ons langs alle aandachtspunten geleid en
begeleid. Echt heel goed. Het begon met een onderzoek naar de beschik-
bare elektriciteit. Want we willen volgend jaar meer dan vijf elektrische
voertuigen hebben rijden: zowel trekkers als bakwagens. De eerste twee
moeten nog dit jaar komen. Maar we hebben ook samen bekeken wat we
de komende drie jaar met onze LNG-voertuigen en met Bio-LNG kunnen
doen, hoe dat eventueel met waterstof zit en waar we juist moeten blijven
dieselen op HVO100. Want er is in deze transitie voorlopig niet één oplos-
sing. Elke inzet is anders en daarmee krijg je ook verschillende keuzes van
energiebron.”
DE JUISTE MIX
Bij St vd Brink zetten ze dus heel sterk in op een zo schoon mogelijke
energiemix. En dat is precies wat ook Erik-Jan Slijkhuis van Volvo Trucks
Nederland voortdurend uitlegt aan transporteurs. “Voor het internatio-
nale transport is er momenteel eigenlijk nog geen andere robuuste oplos-
sing dan diesel of LNG. Maar je kunt wel net zoals bij St vd Brink overscha-
kelen naar HVO100. Dan minimaliseer je in één klap je CO2-uitstoot well
to wheel met 89 procent en 100 procent van tank to wheel. Zonder dat
je er iets voor hoeft te veranderen aan je bestaande wagenpark. Alle
Volvo-motoren zijn geschikt voor gebruik van HVO. Voor het internatio-
nale en regionale verkeer zien wij LNG zeker niet als een transitiebrandstof
die op korte termijn verdwijnt. Wij hameren sterk op een veel bredere
inzet van Bio-LNG omdat je dat binnen de bestaande tankstructuren kunt
inzetten en onze LNG-voertuigen daar zonder problemen op rijden. Voor
de (stedelijke) distributie en het bouwtransport hebben wij een breed pak-
ket elektrische voertuigen. Met vanaf nu ook trekkers.”
Om effectief elektrisch te kunnen rijden is wel veel meer nodig dan alleen
een truck. “Om te beginnen de beschikbaarheid van elektriciteit”, aldus
In 2025 wil transporteur St vd Brink de helft minder CO2 uitstoten dan in 2020. Een ambitieuze
doelstelling waarbij de vervoerder inzet op alle hulpmiddelen die er zijn. Voor de juiste
energiemix heeft wagenparkbeheerder Sander Jansen daarbij heel veel steun van Volvo
Trucks.
Samen naar een
groene planeet’
‘
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS, VOLVO TRUCKSfleetmanagement
56-57-58-59_volvobetaald.indd 56 18-05-2022 16:26