Mobiliteit en logistiek zijn grillig. Dat bleek al meteen aan
het begin van ons bezoek aan Scania’s jaarlijkse bijeen-
komst voor de pers, bij het Scania Parts Logistics Center in
het Belgische Oudsbergen. Door een kleine brand bij een
nabijgelegen pand hadden de hulpdiensten toegangswe-
gen naar het industrieterrein afgesloten. Gevolg: enorm
omrijden en veel te laat arriveren. Zeker niet ‘just-in-time’.
VERSTORINGEN
Scania weet alles van verstoringen in de supply chain. “En
de gevolgen daarvan. We hebben in 2021 25 procent
geplust als het gaat om voertuigafzet”, meldt Janko van
der Baan, managing director van Scania Benelux, heel
positief. “Maar je kunt wel orders schrijven, vooral in het
vierde kwartaal ging dat heel goed, maar we kunnen ze
niet inboeken voor productie. De supply chain is in de war,
vooral door Covid-19. Dan ontbreken er weer chassisbal-
ken, en dan weer microchips. Dat is op te lossen door
meerdere partners te contracteren voor één onderdeel,
maar dat zijn lange processen. Of we leggen grotere voor-
raden aan, met meer buffers. Grotere magazijnen kunnen
een oplossing zijn, dat hebben we in Hasselt gedaan.”
Van der Baan zegt dat sturen op de supply chain in deze
tijden onmogelijk is. “Als je productie wil draaien, mis je
essentiële onderdelen. Heb je net de band stilgezet,
komen er drie dagen later ineens twee containers met die
onderdelen aan. Daar kun je niet gericht mee werken.”
Heeft corona dan niet de zwakte van het just-in-timeprin-
cipe aangetoond? “Dat zou kunnen, maar oplossingen
zoeken is moeilijk. Het is vaak veel complexer dan je op
het eerste gezicht denkt.” Het tekort aan microchips
wordt in 2022 niet meer opgelost, schat Van der Baan in.
“Gelukkig hebben we voor de nieuwe Super-serie andere
chips, dus productie daarvan hoeft geen probleem te
zijn.” De start van de productie van de Super-serie in
Zwolle is echter verschoven van april naar oktober van dit
jaar.
U KUNT NIET BESTELLEN
De verstoringen in de supply chain hebben Scania echter
tot een drastisch besluit gebracht. Het komende half jaar
blijven de orderboeken gesloten. “Er zijn het afgelopen
TTM.nl juni 2022 | 63
In het afgelopen jaar verkocht Scania maar liefst 25 procent meer vrachtwagens. Maar Covid-19
verstoorde de supply chain in hoge mate, zodanig dat de gevolgen nog de rest van dit jaar, en mis-
schien ook wel volgend jaar, te voelen zijn. Is het logistieke systeem van ‘just-in-time’ failliet?
Scania Parts Logistics, Oudsbergen (B)
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: SCANIA, TTM.NL
Alles op zijn
tijd (en plek)
62-63-64-65-66-67_scaniaparts.indd 63 18-05-2022 16:28