64 | juni 2022 TTM.nl
logistiek
jaar, zeker in het vierde kwartaal, zoveel orders ingeboekt dat we die
nu eerst gaan produceren voor onze klanten”, aldus Van der Baan.
Scania lijkt daarmee slachtoffer te zijn van het eigen succes. “Dat
klopt, voor een deel”, zegt Van der Baan. “We hebben veel trucks
verkocht, meer dan we kunnen produceren. De verstoring van de
supply chain en de problemen met microchips zorgen ervoor dat wij,
net als andere voertuigfabrikanten, niet de aantallen kunnen produ-
ceren die we willen, en daardoor lopen de levertijden ernstig op. We
kunnen wel door blijven verkopen, maar daarmee lossen we de
problemen voor klanten die al besteld hadden niet op.” Daardoor
grijpt Scania naar een uniek middel: het stilleggen van de verkoop.
“We gaan zes maanden lang geen offertes meer uitbrengen.
Natuurlijk zullen we onze klanten en prospects blijven helpen, maar
het orderboek blijft voorlopig even dicht. Eerst gaan we de bestaan-
de orders uitvoeren en produceren in onze fabrieken in Angers,
Södertälje en Zwolle. De fabrieken gaan produceren op een capaci-
teit van 70 procent, als meer mogelijk is, schakelen we op”, legt
Leon Groot, business support bij Scania Benelux, uit. Van der Baan:
“Ik werk al 34 jaar bij Scania, maar dit heb ik nog nooit meege-
maakt. We zijn trots op ons verkoopsucces, maar niet op deze stap
natuurlijk. Maar we willen eerlijk en transparant zijn naar iedereen,
dus melden we het. Wat ik overigens ook kan melden is dat de
orderintake voor onze trucks met elektrische componenten, dus de
BEV, PHEV en HEV Scania’s wel doorgaat. De komende zes maanden
biedt dit onze organisatie de mogelijkheden de voordelen van dat
deel van onze range extra voor het voetlicht te brengen.”
BESTE PLEK
Scania heeft België gekozen als centrale vestiging voor haar onder-
delenlogistiek. Dirk Fritzsch, managing director Scania Parts Logistics:
“We zitten met ons Global Parts Center hier al 29 jaar in
Oudsbergen. Logistiek gezien is België de beste plek. We kijken daar
wel regelmatig naar, maar de goede connecties met havens en lucht-
havens zijn hier in ons voordeel.”
HANDSCHOENEN
In het Global Parts Center in Oudsbergen liggen 140.000 onderde-
len van Scania op voorraad. “Van volledige cabines tot handschoe-
nen voor de monteur. Het totale assortiment bedraagt 210.000
verschillende eenheden die kunnen worden besteld. Van hieruit
gaan de bestelde onderdelen naar parts centers. Die hebben we ook
in Mexico, Singapore, Brazilië en Zuid-Afrika. Vandaar wordt met
replenishment geleverd aan regionale warehouses, die weer leveren
aan business units. Dealers kunnen zo altijd goed voorzien worden.
In de hele keten hebben we een dekking van 95 procent van alle
onderdelen”, vertelt Fritzsch.
PEAK
De kunst in de onderdelenlogistiek is natuurlijk om het juiste onder-
deel op de juiste plek te hebben, op het juiste moment. Fritzsch:
#verstoringen
#supplychain
#parts
62-63-64-65-66-67_scaniaparts.indd 64 18-05-2022 16:28