Voor die exclusieve eerste rit reisden we af naar Turkije, want
daar wordt de Ford E-Transit gemaakt. In de fabriek van Ford
Otosan in Kocaeli wordt hij samen met andere Fords geassem-
bleerd. Vanaf volgend jaar worden er ook de E-Transit Custom en
de afgeleide Volkswagen daarvan geproduceerd.
Ford Otosan is een gezamenlijke onderneming van Ford en de
Turkse familie Koc. De faciliteiten in Turkije zijn indrukwekkend:
er is een jaarlijkse productiecapaciteit van ruim 450.000 voertui-
gen. De Transit en Transit Custom worden gebouwd in aantallen
van 330.000 per jaar. Daarnaast worden er nog Fords Transit
Courier gebouwd (110.000 stuks) en de Ford F-Max vrachtwagen
(16.400 eenheden). Wij bezoeken de Transit-fabriek in Kocaeli en
zien daar dat Ford een eigen assemblagelijn voor de E-Transit
heeft opgezet. Interessant is dat Ford daar zelf de batterijpakket-
ten samenstelt, gebaseerd op accu-units van LG. De hele batterij-
lijn heeft acht stations, waarna het complete pakket onder een
E-Transit wordt geschroefd.
In lijn met de volledig elektrische toekomst van Ford in Europa
werd al aangekondigd dat Ford, SK On Co., Ltd. en Koc Holding
een niet-bindend memorandum van overeenstemming hebben
getekend voor een nieuwe, toonaangevende joint-venture in
Turkije. Onder voorbehoud van een definitieve overeenkomst
willen de drie partners een van de grootste batterijfabrieken van
Europa bouwen. De productie zou rond 2025 moeten beginnen,
met een jaarlijkse capaciteit van 30 tot 45 gigawattuur.
BLAUW
Speciaal voor ons heeft Ford een aantal E-Transits gereedge-
maakt voor een rit. Het zijn nog pre-productiemodellen, maar
representatief voor de auto die later op de markt zou komen. De
E-Transit is er trouwens in 25 uitvoeringen, als gesloten bestel-
auto en chassis-cabine, van 3,5 tot 4,25 ton. Voordat we instap-
pen in de blauwe L2 E-Transit die we krijgen toegewezen kijken
we even naar de auto. Die ziet er precies uit als elke andere
Transit, maar de blauwe lijnen in de grille trekken de aandacht.
Net onder het Ford-logo zien we het laadpunt, goed voor zowel
AC- als DC-laden.
SCHERM
In het interieur zien we veel bekends, en de kwaliteit is onveran-
derd goed. Nieuw in het interieur is het grote 12 inch scherm,
voorzien van SYNC4, Fords nieuwe multimediasysteem. Het is
prachtig ingericht, met op ons model een witte achtergrond.
Ford heeft de E-Transit gebruikt om nieuwe software te maken
rij-impressie
70 | juni 2022 TTM.nl
68-69-70-71-72-73_fordproetransit.indd 70 18-05-2022 16:29