met wisselstroom als met gelijkstroom op te laden. De
E-Transit kan in 34 minuten van 15 naar 80 procent
laden met een 115 kW DC-snellader. De accu met een
normale 3-fase laadpaal of Wallbox volledig opladen
met de 11 kW-on board lader duurt circa 7,2 uur.
SUBSIDIE
Ten tijde van onze eerste rit met de E-Transit in
Istanbul werden er Europese richtprijzen bekendge-
maakt. Die prijzen begonnen bij 49.050 euro voor de
gesloten bestelautoversie en 48.675 euro voor een
chassis-cabine. Bij de Europese persintroductie in
Barcelona dit voorjaar lagen de beginprijzen echter
een stuk hoger: 58.075 euro voor een chassis-cabine en
58.825 euro voor een gesloten bestelauto. Een behoor-
lijk verschil, en dus is het goed om te weten dat er ook
in 2022 weer een SEBA-regeling is, de subsidieregeling
voor emissievrije bestelauto’s. Verdiep je daar goed in
en kijk ook naar regionale subsidies. Het financieel
voordeel kan op die manier oplopen tot vele duizen-
den euro’s!
START
De productie van de E-Transit is dit voorjaar gestart en
de eerste exemplaren zijn onderweg naar klanten. In
Europa is direct al veel vraag naar de E-Transit, met al
meer dan 5.000 orders nog voor de productiestart.
Ook in Barcelona rijden we met de E-Transit, maar dan
met de productierijpe versie, de 4,25-tons versie nog
wel. Ook deze E-Transit rijdt uitstekend en bijzonder
soepel, zoals we van Ford gewend zijn. Minstens zo
interessant als het voertuig is het hele ecosysteem dat
Ford heeft opgezet rond de E-Transit en alle nog vol-
gende e-bestellers. Dat ecosysteem heet Ford Pro en
moet ondernemers helpen om de overstap naar een
elektrische bestelauto zo makkelijk mogelijk te maken
en daarna een zo optimaal mogelijk vlootbeheer te
kunnen realiseren. Ford Pro draait om vijf pijlers:
Vehicles, Charging, Service, Software en Financing. In
de komende editie van TTM.nl, #3 van 2022, leest u
meer over Ford Pro.
rij-impressie
De faciliteiten in Turkije zijn indrukwekkend: er is een jaar-
lijkse productiecapaciteit van ruim 450.000 voertuigen. Er
komt nog een batterijfabriek bij.
De elektromo-
tor zit op de
achteras met
onafhankelijke
ophanging.
72 | juni 2022 TTM.nl
Scan de QR-code voor het vlog over
deze rij-impressie.
68-69-70-71-72-73_fordproetransit.indd 72 18-05-2022 16:29