Pagina 34 van: TTM.nl nr. 3 2016
34 | december 2016 TTM.nl
beurs Wie op ICT&Logistiek het aanbod van ICT-leveranciers op het gebied van telematica, transportplanning en transportmanagement overziet, mag con-
cluderen dat de markt meer dan voldoende keuze biedt aan transportbedrij-
ven. Sommige partijen lijken dan ook geruisloos van de markt te verdwijnen,
zoals het Amerikaanse TMW Systems dat met Van der Wal Transport en
Ploeger Logistics zijn twee belangrijkste klanten in Nederland kwijtraakt.
DAKOSY
Desondanks betreden steeds weer nieuwe spelers de Nederlandse markt. Een
voorbeeld is Dakosy, een Duitse specialist in transportmanagement en doua-
neafhandeling. Zijn sterke positie bij de oosterburen heeft Dakosy vooral te
danken aan de IT-systemen voor de zeehaven van Hamburg en de luchthaven
van Frankfurt, vergelijkbaar met Portbase in Rotterdam en Cargonaut op
Schiphol. Dankzij een aantal Duitse logistiek dienstverleners worden de
oplossingen van Dakosy ook al in Nederland gebruikt. “Daarnaast maken heel
veel bedrijven die al zaken doen in de haven van Hamburg of op de luchtha-
ven in Frankfurt – zonder het misschien te weten – al gebruik van onze oplos-
singen. Nu we hier voldoende kritieke massa hebben, is het tijd voor een
Nederlandse vestiging”, verklaart Tony Bennett, die verantwoordelijk is voor
het kantoor in Eindhoven.
OPENMATICS
Een ander nieuw gezicht op ICT & Logistiek is Openmatics. Deze leverancier
van telematica-oplossingen is onderdeel van ZF, dat onderdelen voor truckfa-
brikanten produceert. Openmatics levert onder meer een onboard unit die
behalve de positie ook foutcodes van de truck op afstand kan uitlezen.
“Chauffeurs hebben nogal eens de neiging om door te rijden bij een sensor-
fout. Nu kan de planner hen dwingen om toch te stoppen”, vertelt Danny
Kerkvliet van Openmatics. Met behulp van verschillende apps kunnen gebrui-
kers zelf kiezen hoe ze met de trucks willen communiceren. Er zijn bijvoor-
beeld apps voor het downloaden van tachograafgegevens en het geven van
rijstijladvies aan chauffeurs, maar ook voor het monitoren van de tempera-
tuur en de vochtigheid in de laadruimte. Kerkvliet: “Daarvoor hebben we een
tag ontwikkeld die behalve een temperatuur- en een vochtigheidssensor ook
een schoksensor en lichtsensor bevat. Via bluetooth kunnen die tags met elke
smartphone worden uitgelezen. De daarvoor benodigde app kost niets,
alleen voor de tags moet worden betaald.”
PLOEGER MET CENTRIC
Ploeger Logistics start in januari met de implementatie van het transportma-
nagementsysteem Plan&Go. Op ICT & Logistiek bevestigde algemeen direc-
teur Adwin Ploeger die keuze met de ondertekening van het contract met
softwareleverancier Centric. “Wij zochten een TMS waarmee we kunnen
inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen en waarmee we eenvou-
diger en sneller aansluiting kunnen vinden bij nieuwe vormen van goederen-
stroombeheersing”, verklaart Adwin Ploeger. Hij noemt de moderne moge-
lijkheden om subcontractors aan te sluiten, maar ook de toenemende popu-
lariteit van Transfollow. “Wij zien nog altijd veel handmatige processen die
we willen digitaliseren. Een voorbeeld daarvan is de afhandeling van vracht-
brieven. Maar ook onze diensten op het gebied van tracking & tracing of
proof of delivery willen we op een hoger niveau brengen. Nu we bezig zijn
geweest met het zoeken naar een nieuw TMS, zien we dat we die diensten
nog eenvoudiger, slimmer en sneller kunnen inrichten.”
De logistiek dienstverlener uit Harderwijk gebruikte jarenlang het TMS van
TMW Systems, een Amerikaanse softwareleverancier. Dat bleek met het oog
op de toekomst niet langer de beste oplossing. “We hebben een groot aantal
softwareleveranciers aangeschreven en uiteindelijk drie van hen uitgenodigd
voor een demo. Die drie hebben we beoordeeld op 25 punten, waarvan con-
tinuïteit en goede referenties een paar van de belangrijkste waren. Dan kom
je al snel uit bij een Nederlandse partij. Continuïteit betekent echter ook dat
de TMS-leverancier moet willen investeren in productontwikkeling. Omdat
Plan&Go al door veel partijen wordt gebruikt, is ook dat verzekerd”, aldus
Ploeger.
Plan&Go zal worden ingezet om de activiteiten van Ploeger Logistics op het
gebied van groepage, expeditie en contractdistributie te beheren. De logis-
tiek dienstverlener beschikt over 170 eigen auto’s, die rijden voor klanten als
Bakkersland, Sligro, Nestlé en Nivea. Vanaf 1 juli 2017 moet de transportor-
ders van deze en andere klanten worden afgehandeld met het nieuwe TMS.
Verschillende interessante workshops, hier bij Desktop to Work.
Even bijkletsen met een kop koffi e, dat kon natuurlijk ook.
Algemeen directeur Adwin Ploeger (rechts) ondertekent het contract met direc-
teur Ferry Kalfsvel van Centric Supply Chain Solutions.
32-33-34-35_ictlogistiek.indd 34 23-11-16 13:33