Pagina 39 van: TTM.nl nr. 3 2021

TTM.nl augustus 2021 | 39
Dit iPad-achtige
scherm is kan-
telbaar. Er is
een veelvoud
aan functies
mee te bedie-
nen.
Het dashboard
is vrij clean van
opzet, met
touch screens en
een paar fysieke
knoppen. Het is
redelijk comfor-
tabel en ergo-
nomisch in
orde.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
BYD
Type
ETM6
Motor
Type
BYD 5T permanent magneet
synchroon, op de achteras
Vermogen
150 kW
Koppel
550 Nm
Accupakket
3 x LiFePO4, 126 kWh
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
enkelgangs in achteras
Banden voor
Michelin X-Multi 215/75 R17,5
Banden achter
Michelin X-Multi 215/75 R17,5
Vering voor
Blad- en schroefveren, stabilisatoren
Vering achter
Blad- en schroefveren, stabilisatoren
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
3.500
Gewicht tijdens test (ton)
5,3 (ongeladen)
Hoogte laadbak (m)
3,2
Frontaal oppervlak (m2)
6,2
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
niet gemeten
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
BYD Europe
‘s-Gravelandseweg 256
3125 BK Schiedam
kan worden geopend. De laadaansluiting zien we links achter aan het chassis
zitten. Een bewuste plaats, want elektrische trucks worden vaak opgeladen
aan het laaddock, dus dan is een plekje aan de achterzijde van het chassis wel
zo logisch.
IPAD
Instappen dan maar. Er is één traptrede te nemen voor je op de op 88 cm
hoogte gelegen cabinevloer bent. Een makkelijke instap, al zit de trede wel
erg ver naar links en best ver verwijderd van de stoel. Met behulp van hendels
hijs je jezelf toch vrij makkelijk achter het stuur. Eenmaal daar gezeten zien we
een modern dashboard voor ons. Op het in hoogte en diepte verstelbare stuur
voor ons knoppen voor ACC, telefoon en audio en achter het stuur een 8 inch
groot, volledig digitaal display. Daar kunnen we makkelijk snelheid, actueel
verbruik en het resterende percentage stroom in de accu’s aflezen. Op het
dashboard zien we nog zo’n scherm, 10 inch groot, dat bijna iPad-achtig aan-
doet. Heel veel functies zijn te bedienen met dit touchscreen. Bediening via
het stuur is ook mogelijk, maar toch zul je regelmatig aan het scherm moeten
zitten. Bijvoorbeeld om de temperatuurregeling bij te stellen. Dat is niet altijd
handig en veilig tijdens het rijden, ook al is het scherm vanuit de bestuurders-
stoel goed te bereiken. Op het dashboard zien we ook nog wat fysieke knop-
pen en wat opbergruimte. Achter de gedeelde, neerklapbare leuning van de
bijrijdersbank vinden we een documentenbak. Een jashaak vinden we niet, dus
frommelen we onze jas maar in de documentenbak.
COMFORT
We zitten best goed op de mechanisch geveerde stoel. Bij deze stadstruckjes
zit je als chauffeur vaak net boven de vooras, dus alle oneffenheden worden
wel goed doorgegeven, maar desondanks is de BYD best comfortabel. De
ETM6 is een geheel nieuw voertuig, echt ontworpen voor in de stad. Dat kun
je merken: het sturen gaat heel licht, en de hele handling van het voertuig is
op comfort ingericht. De elektrische aandrijflijn laat zich bijzonder eenvoudig
bedienen. Er is een startknop, de transmissie in D en we zijn ‘ready to go’. In
het stadscentrum is de BYD prima te manoeuvreren. In de specificatie zien we
dat de draaicirkel 15,8 meter is, maar dat is veel meer dan onze ervaring in de
nauwe straatjes van Harderwijk. De BYD heeft recuperatie bij ‘gas los’ en het
intrappen van het rempedaal. Het is niet echt voelbaar dat de auto zelf
inhoudt, dus het voetpedaal gebruiken we toch vaak. De elektromotor rea-
geert meestal vlot op het stroompedaal, al merken we ook een paar keer een
kleine hapering. Alsof de motor, gesitueerd op de achteras, even moet naden-
ken… Tijdens onze rit stappen we een paar keer uit voor foto en video. Wie
op de klassieke wijze achteruit de cabine uitstapt, merkt dat de traptrede wel
erg ver naar voren zit. Dat wordt wennen voor de chauffeur die vaak in en uit
de cabine moet… De spiegels bieden op zichzelf redelijk zicht, maar er komen
nog grotere spiegels om echt goed langs de opbouw heen te kijken. Bij naar
achteren rijden biedt een camera assistentie. Over assistentie gesproken, de
ETM6 beschikt behalve ACC ook over Lane Departure Warning, Front Collision
Warning, Verkeersbordherkenning en Pedestrian Crossing Warning.
36-37-38-39-40-41_bydrij-impressie.indd 39 10-08-21 10:03