Pagina 43 van: TTM.nl nr. 3 2021

Anton Müller is in het transport geboren. Zijn opa, ook
Anton geheten, startte in 1938 in het Overijsselse
Holten een transportbedrijf. Althans, hij begon toen als
vervoerder, met één trekker en een veeoplegger en één
werknemer: hijzelf. Door de decennia heen groeit het
bedrijf, en Müller Transport wordt een echt familiebe-
drijf. Rond de eeuwwisseling besloot de familie Müller
om zich te concentreren op geconditioneerd vervoer
van levensmiddelen. “In 1998 overleed onze vader en
kwam mijn broer Jan Peter in het bedrijf. Door de jaren
heen waren er tal van activiteiten bijgekomen. We
deden zowat alles, tot en met taxivervoer en uitvaarten
aan toe, maar hadden geen echte focus. Toen hebben
we besloten ons te concentreren op vervoer van levens-
middelen. Waarom die keuze? Vrij eenvoudig: mensen
moeten altijd blijven eten, dus we zagen toekomst in
deze tak van vervoer”, legt Anton Müller uit. Een toe-
komstvisie die de goede bleek. “De eerste vijf jaar
namen we veel eigen vervoer van producenten over,
onder meer van Johma en UnieKaas. Onze keus pakte
goed uit. En nu, in 2021, kan ik stellen dat we nooit spijt
hebben gehad van die strategische keuze. Ook in 2020,
toch geen makkelijk jaar, hadden wij niet de minste
crisis. We zijn een sterk bedrijf, met vijf vestigingen, drie
standplaatsen en zo’n 900 medewerkers.”
PARTNER
Anton Müller is technisch directeur van Müller Fresh
Food Logistics (kortweg MFFL) en verantwoordelijk voor
het wagenpark van het familiebedrijf. Een aardige klus,
gezien de vloot van 400 trucks en 450 opleggers. “Tot
2011 hadden we veel Scania, maar sinds 2011 is het
bijna allemaal DAF en MAN. Ongeveer fifty-fifty ver-
deeld. Alhoewel, laatst hebben we nog 73 nieuwe
MAN’s TGX gekocht, dus het zou kunnen dat de balans
nu wat meer richting MAN doorslaat. Waarom bijna
geen Scania meer? Dat heeft meerdere oorzaken, maar
een van de belangrijkste is dat je bij Euro 5, Euro 6, Euro
6e het echt nodig hebt om zo diep mogelijk in het
motormanagement te komen. Bij DAF en MAN hebben
we die toegang, bij andere merken moeten we het
doen met universele diagnoseapparatuur van Jalta of
Texa. Die werkt ook goed, maar je komt niet zo diep in
de systemen als met medewerking van de fabrikant.”
Voor de opleggers is Schmitz Cargobull het favoriete
merk bij MFFL. Niet zo gek ook, want met Müller
European Truck & Trailer Care is het bedrijf erkend part-
ner van Schmitz Cargobull. Müller: “Dat wil niet zeggen
dat we alleen maar Schmitz mogen rijden bij MFFL, ik
ben tot niets verplicht. Maar het zijn wel gewoon prima
trailers die we ook zelf kunnen onderhouden. Sinds een
TTM.nl augustus 2021 | 43
Anton Müller mag dan wel technisch directeur zijn van Müller Fresh Food Logistics, maar denk maar
niet dat hij hele dagen achter een bureau zit. Hij leidt namelijk ook nog Müller European Truck &
Trailer Care. Anton Müller is dus transporteur, maar zeker ook techneut. Hij heeft een duobaan,
maar dan wel eentje met veel voordelen.
Anton Müller, Müller Fresh Food Logistics
& Müller European Truck & Trailer Care
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: MÜLLER, TTM.NL
Perfecte
duobaan
42-43-44-45-46-47_mullerfflwagenparkbeheer.indd 43 10-08-21 10:03