Pagina 55 van: TTM.nl nr. 3 2021

Ford verkocht in de jaren zeventig en tachtig van de vorige
eeuw ook vrachtwagens in Nederland. Het waren de op
Amerikaanse leest geschoeide Continental en andere model-
len, die uiteindelijk weer uit ons land verdwenen. Recenter is
Ford Otosan begonnen met het bewerken van de Europese
markt. Dat gebeurde al met de distributie- en bouwtruck
Ford Cargo, en sinds 2018 met de langeafstandstruck F-Max.
“In 2017 waren we in ongeveer zeventien Europese landen
op de markt, nu zijn dat er ongeveer 40.”
40? Dat zijn er al best veel!
“We focussen ons met Ford Otosan ook echt op heel Europa.
We zijn begonnen met de Oost-Europese en Centraal-
Europese landen. Stap voor stap. Vorig jaar brachten we Ford
Trucks op de markt in Spanje, Portugal en Italië. Dit jaar heb-
ben we al importeurs aangesteld in Luxemburg, Duitsland en
België. Voor later dit jaar staan Frankrijk, Zwitserland,
Oostenrijk en Nederland op de agenda. In 2022 volgen dan
de Scandinavische landen.”
Hoeveel stuks van de F-Max zijn er vorig jaar, in 2020, in
Europa van de F-Max verkocht?
“Ongeveer 3.500 stuks. Maar dit jaar hebben we er alleen in
het eerste kwartaal al 1.200 afgezet. We doen het goed in
Italië, Spanje, Polen en Portugal. Daar gaat het best hard. In
Portugal hebben we in korte tijd een marktaandeel van meer
dan 5 procent weten te behalen. Als het gaat om aantallen is
Polen het best verkopende land. Roemenië doet het ook niet
onaardig trouwens. Vorig jaar hebben we wel last gehad van
Covid-19. Aan het begin van de pandemie stortte de markt
in. Terugkijkend kunnen we zien dat onze dip in afzet minder
groot was dan bij sommige van onze concurrenten. En
ondanks de pandemie konden we toch doorgaan met het
zoeken van importeurs in de verschillende landen.”
Het laatste land dat is toegevoegd aan jullie netwerk is
België, bij Garage Noyens. Hoe is de ontvangst van Ford
Trucks in België geweest?
“We zijn hier gestart in maart en zijn nu bezig om vervoer-
ders te interesseren voor de F-Max. We zetten voertuigen bij
ze in en krijgen daar heel positieve reacties op. Maar het is
nog veel te vroeg om over verkoopresultaten te spreken.”
Is de Cargo ook te koop in al die Europese landen?
“Jazeker. Het is een ander product dan de F-Max, en we weten
dat het uiterlijk en de cabine niet door iedereen in West-
Europa wordt gewaardeerd. Maar in Oost-Europa is dat anders,
daar gaan de verkopen best goed. Hij wordt daar gewaardeerd
om zijn robuustheid, lange levensduur, flexibiliteit en goede
TCO. We zijn overigens bezig om de Cargo een update te geven
om hem in nog meer landen een succes te laten zijn.”
Nederland is ook een markt waar Ford Trucks aanwezig wil
zijn. Wanneer kunnen wij een F-Max kopen?
“Goede vraag. Ons doel is om zo snel mogelijk te starten in
Nederland. Wij zijn er klaar voor. We zijn in gesprek met moge-
lijke importeurs. Hopelijk wordt dat spoedig afgerond en dan
zouden we in het vierde kwartaal van dit jaar ook op de
Nederlandse markt aanwezig moeten zijn. Maar we staan ook
open voor mogelijke andere kandidaten als importeurs of dealers.
Jullie zijn al een paar jaar bezig om voor Nederland een
importeur te vinden en een netwerk op te zetten. Waarom
duurt het zo lang?
TTM.nl augustus 2021 | 55
De Ford F-Max werd in 2018 meteen bij zijn introductie International Truck of the Year (voor 2019). Sindsdien
is Ford Otosan vanuit Turkije bezig om afzetmarkten in heel Europa te creëren. De laatste toevoegingen zijn
België, Duitsland en Luxemburg. Mooi, maar wanneer is Nederland aan de beurt? Armaǧan Hazar, managing
director Ford Trucks Benelux: “Dat duurt niet lang meer. Wij zijn klaar voor Nederland.”
Ford Trucks stoomt op in Europa
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: FORD OTOSAN, TTM.NL
Klaar voor
Nederland
54-55-56-57_fordinterview.indd 55 10-08-21 10:07