En dus zetten we op een doordeweekse morgen koers naar
België. Naar Baraque de Fraiture om precies te zijn. Dat punt,
gelegen bij het dorpje Fraiture, is het hoogstgelegen punt van
het Plateau des Tailles. Hoogte: 651 meter boven zeeniveau.
Een prima plek dus om de prestaties van een vrachtwagen
eens goed aan de tand te voelen. Niet voor niets figureert
Baraque de Fraiture al jaren in testroutes van collega-vakbla-
den.
FINETUNING
In andere tijden, bedenken we onderweg, zouden we de
nieuwe V8 in Zweden hebben gezien en gereden. Corona
gooide in de herfst van vorig jaar roet in het eten. Wel hoor-
den we toen digitaal dat er een uitgebreide finetuning heeft
plaatsgevonden van het V8-blok, dat resulteert in een brand-
stofbesparing van 3 tot 6 procent. Scania heeft meer dan 70
nieuwe onderdelen op de V8 gemonteerd. Die zorgen onder
meer voor een verminderde interne wrijving, een verhoogde
compressieverhouding en piekcilinderdruk, een nieuw uitlaat-
gasnabehandelingssysteem met tweestaps dosering van
AdBlue, een kogelgelagerde turbo op de 770 pk versie, deac-
tivatie van hulpmiddelen als de luchtcompressor, en een vol-
ledig nieuw motormanagementsysteem (EMS).
‘T REGENT
Als we aankomen op niveau in de Ardennen worden we wel-
kom geheten door grijze luchten en motregen. Op de par-
keerplaats bij het restaurant Baraque de Fraiture zien we drie
trucks staan. Rechts een babyblauwe Scania R590, links een
donkerrode Scania 770S. Daartussenin: een zwartbeplate
nieuwe DAF, toen nog niet onthuld. In de middelste truck
mogen we zeker nog niet rijden, dus kiezen we als eerste voor
de R590. We rijden vandaag uitsluitend met de nieuwe
V8-motoren, dus beide Scania’s zijn dan ook rijkelijk voorzien
van V8-emblemen.
KOPPEL
De nieuwe DC16 V8-motoren van Scania zijn er in vier vermo-
gensvarianten: 530 pk, 590 pk, 660 pk en 770 pk. Vandaag
staan de 590 en de 770 pk dus voor ons klaar. Wie TTM.nl
vaker leest, weet dat we in editie 2 van dit jaar de Scania 540S
hebben gereden. Met 540 pk dus, maar die motor is de DC13
rij-impressie
60 | augustus 2021 TTM.nl
#fullpower
#efficiency
#verstandig
58-59-60-61-62-63_scaniav8rij-impressie.indd 60 10-08-21 10:11