iets meer ruimte in de cabine. Het eerste deel van onze
rit rijden we door wat dorpjes, niet echt de plek om
770 paarden los te laten. Pas op de snelweg op de
terugweg naar Baraque de Fraiture kunnen we dat
doen. De DC16 onder de vlakke vloer heeft niet alleen
770 pk, maar ook 3.700 Nm aan koppel. Dat is voorals-
nog iets te veel voor de nieuwe G33CM transmissie, dus
is de DC16 in de 770S gekoppeld aan de GRSO926R
transmissie. Dat kun je wel merken trouwens, het scha-
kelen gaat net iets minder soepel dan bij de nieuwe
transmissie. De achterasratio is met 3.08 ook net iets
anders dan bij de R590.
INHALEN DAN MAAR
Heuvelop is het echt heerlijk ‘blazen’ met de 770S. We
zien de achterzijdes van andere combinaties echt heel
rap dichtbij komen en moeten snel een baantje naar
links om te gaan inhalen. Probleem is alleen dat we dat
officieel niet mogen. Maar de flikken zijn in geen vel-
den of wegen te bekennen dus wagen we het er maar
op. We stomen in de tiende versnelling en met 1.350
toeren per minuut medechauffeurs voorbij alsof ze
niet bestaan. Het is echt even full power met onze
Scania V8, en even, heel even, begrijpen we de liefde
van chauffeurs voor de roffel van de motor.
Maar we willen ook weer niet al te romantisch wor-
den. Van romantiek kun je geen brood kopen name-
lijk. Dat weet Scania heel goed en daarom is de nieuwe
V8-motorlijn niet alleen ingericht op kracht, maar ook
op souplesse en efficiency. Zelfs de zwaarste klussen,
ook met een LZV of een Super EcoCombi, moeten met
deze V8 met minder brandstof te doen zijn. Want een
V8 is mooi, maar een V8 met een beetje verstand is nog
mooier.
rij-impressie
Op Baraque de Fraiture
kwam ook nog een Ford
F-Max op bezoek.
De uitlaat is
hetzelfde
gebleven, er
komt alleen
minder uit.
62 | augustus 2021 TTM.nl
Scan de QR-code voor de vlog over
deze rij-impressie.
58-59-60-61-62-63_scaniav8rij-impressie.indd 62 10-08-21 10:12