Pagina 73 van: TTM.nl nr. 3 2021

onze producten. Die blijven langer heel, zijn eenvoudiger te
repareren en hebben over de jaren een lagere TCO.”
HOGE ISOLATIEWAARDE
Vooral de lange levensduur wordt door Danton benadrukt.
“Zo weten wij zeker dat je er na vijftien jaar nog zonder
moeite een volledig FRC-keur op krijgt. Waar een gewone
diepvriestrailer na negen tot twaalf jaar veelal alleen nog
voor vers of bloemen wordt ingezet, kan die van ons gewoon
veel langer echt met diepvries blijven rijden.” Dat die isolatie-
waarde zo hoog is, komt omdat Chereau zijn zijwanden uit
één stuk bouwt en veel aandacht besteedt aan het voorko-
men van koudebruggen, met name langs de randen.
ALLES ZELF
Natuurlijk koopt ook Chereau zijn assen, wielen en koelma-
chines in. Maar bijvoorbeeld elk chassis is built-to-order. Zelfs
de langsliggers worden handmatig gelast uit drie strippen
staal. Het bedrijf bouwt verder zijn eigen deuren, maakt de
gehele elektrische installatie zelf en last zelfs zijn eigen pal-
letkisten en trapjes in elkaar. De eerste omdat die volgens
zeggen van Chereau 90 kilo lichter zouden zijn dan gekochte
stalen kisten. De zelfbouw van trappen heeft te maken met
het gegeven dat het merk drie soorten levert van drie tot
zeven treden.
De vloer van elke unit is een verhaal apart. Die begint met één
21 mm dikke multiplexplaat van 13,60 x 2,60 m uit één stuk.
Daarop worden dan kunstig schuimdelen, houten dwarsbal-
ken en aluminium of stalen strippen ingelamineerd en ver-
sterkt met glasvezelmatten die zigzag onder en bovenlangs
rond de delen gewoven worden. Daarbovenop komt weer
een houten plaat. Dat is volledig handwerk waarbij vijf man
één vloer maken. Het resultaat is een 14 centimeter dikke
basis die niet alleen optimaal isoleert maar ook uiterst stijf en
sterk is. Die vloer kan worden afgewerkt naar keuze. Waarbij
het achterste deel vaak een losgeschroefde en dus vervang-
bare aluminium plaat is.
Er is ongelooflijk veel aandacht voor detail. Zo is het stalen
achterkalf waarin de deuren komen te hangen, weer met een
rubberstrip geïsoleerd van de vloer zodat er geen koudebrug
met condens of rijpproblemen ontstaat. Ook de zijwanden en
de daken worden met de hand gemaakt. Waarbij Chereau
talloze uitvoeringen kent, zodat de wanden en daken ook
geschikt zijn voor doppelstock laden en het transport van
hangend vlees.
INNOVATIE
Chereau wil vooroplopen door innovatie. Zo tracht het bedrijf
met het oog op het komende elektrisch transport bijvoor-
beeld een veel hogere isolatiegraad te bereiken. Sowieso
scoort Chereau daar met een K-waarde van 0,35 al heel goed.
Om aan de FRC ATP-waarden te voldoen, is minimaal K = 0,4
verplicht. Maar met de nieuwste techniek waarbij er metalen
vacuüm getrokken elementen worden ingeschuimd haalt het
TTM.nl augustus 2021 | 73
Nadat de vloer, wanden
en het dak voorgepro-
duceerd zijn, worden ze
in een mal samenge-
voegd tot één geheel.
“Onze producten blijven langer heel, zijn eenvoudiger te repareren en hebben over
de jaren een lagere TCO”, zegt directeur marketing Christophe Danton.
Het is goed te
zien is dat
Chereau-
producten op
elk merk truck
worden gemon-
teerd.
#handgemaakt
#degelijk
#innovatief
70-71-72-73-74_chereaufabriek.indd 73 10-08-21 10:20