bedrijf nu al een waanzinnige waarde van K = 0,27.
Dat betekent dat bij die trailer de warmteoverdrachts-
coëfficiënt van binnen naar buiten maar 0,27 Watt per
vierkante meter is per graad verschil tussen binnen- en
buitentemperatuur, gemeten in Kelvin. Nu is die toe-
passing nog te duur. Maar straks in grote aantallen
geproduceerd, betekent dat in het ZE-transport van
morgen een enorme energiewinst.
Die zero emissie wil Chereau ook voor het koelen zelf
bereiken. Zo experimenteert men met een brandstof-
cel op de trailer die via waterstof de stroom voor de
koelmotor levert. Dichter bij huis heeft Chereau een
uitgebreid aerodynamisch programma waarbij met
flappen achter de truck, een kleine spoiler op het dak
en zijafscherming brandstof wordt bespaard. Voor de
aeroflap achter de deuren en de spoiler samen claimt
Chereau een winst van 0,8 L/100 km en een terugver-
dientijd van 18 maanden. De Aerotop-spoiler maakt
het voertuig wel 5 centimeter hoger. Het leuke van de
achterdeurflappen is, dat ze met de standaardschar-
nieren tussen de openstaande deur en de trailerwand
passen en dus de truck bij het aandokken niet breder
maken.
GROEI
Momenteel maakt Chereau zeventien units per dag.
“Maar wij willen groeien naar dagelijks 21 units in
2026”, aldus CEO Damien Destremau. “Want hoewel
wij 2020 geheel schuldenvrij hebben afgesloten, we
hadden slechts een terugval van 10 procent vanwege
Covid, hebben we recent met nieuwe aandeelhouders
onze kas extra gevuld. Met die financiële injectie wil-
len we verder innoveren, de productie meer stroomlij-
nen, eventueel overnames doen en of uitbreiden naar
segmenten waar we nu niet vertegenwoordigd zijn.”
Maar voorlopig zet men eerst in op een hogere pro-
ductie. Die ook meer mechanisatie en automatisering
met zich zal meebrengen. Al was het maar omdat
Normandië nauwelijks werkloosheid kent en goed
geschoold personeel niet te vinden is. Maar echt van
harte lijkt dat vooralsnog niet te gaan: bij Chereau
hecht men aan traditie.
opleggers
Deze achterkant is af: camera, achteruitrijddetectie, inverende bumpstops met rollen, meeve-
rende achterlichten en Chereau-palletkisten.
Chereau maakt
dagelijks
zeventien
units, maar wil
groeien naar
21 units per
dag in 2026.
74 | augustus 2021 TTM.nl
70-71-72-73-74_chereaufabriek.indd 74 10-08-21 10:20