Pagina 76 van: TTM.nl nr. 3 2021

76 | augustus 2021 TTM.nl
Bandenmanagement Profile verhoogt
rendement Van der Bas Transport
“Wij rijden voornamelijk met containers op Duitsland”, geeft Jos van
der Bas een inkijkje in zijn bedrijf. “Maar dat doen we niet alleen
vanuit de havens. We hebben ook klanten in de Noordoostpolder.
Daarvoor vervoeren we producten als aardappelen. En dat triggerde
mij. Want dat is uiteraard seizoensgebonden werk en altijd zwaar. We
konden er op een gegeven moment bijna de klok op gelijk zetten.
Eens in de zoveel keer als er één van ons bij een boer geladen had,
kreeg die op de terugweg bij Almere een klapband. De eerste keer
denk je er niets van. Maar als dat geregeld gebeurt, ga je je toch zor-
gen maken. Sowieso liep het aantal klappers bij ons op een gegeven
moment de spuigaten uit. We hadden er soms wel vijf in de week!”
Dat is ook statistisch gezien wel héél veel. Er is een vuistregel die zegt
dat een vervoerder normaal gesproken per truck één keer in de vijf
jaar een klapband heeft. Dus zou Van der Bas eigenlijk niet meer dan
grosso modo ‘slechts’ zeven bandenincidenten per jaar moeten tegen-
komen. Maar ja, er zijn zaken die afwijken, zaken die veel afwijken én
je hebt statistieken.
GEEN CONTROLE
“Achteraf bezien is het eenvoudig. Bij ons was de oorzaak van de vele
bandenincidenten volkomen te herleiden naar bandenspanningscon-
trole en onderhoud. Dat is bij ons niet makkelijk omdat wij onze
35 trucks en 45 trailers niet centraal op één locatie hebben. Ze staan
door het hele land en zijn eigenlijk altijd onderweg. Natuurlijk komen
ze allemaal wel periodiek binnen voor algemeen onderhoud. Maar
voor je banden is dat te weinig. Die moet je minimaal één keer in de
drie maanden controleren op spanning en slijtage. Dat lukt onze mon-
teur dus nooit. En voor een chauffeur is het ook niet makkelijk. Als je
er al één hebt, die netjes elke dag om zijn truck heenloopt voor con-
trole, ziet die mogelijk wel écht onheil of een verkeerd afslijtend
profiel. Maar één of twee bar onderdruk? Dan moet je echt gaan
meten,” weet Van der Bas.
TYMACON
Daarom zocht hij contact met zijn bandenleverancier Profile
Nooteboom Gouda. “Die stelde ons het Tymacon bandenmanage-
mentprogramma voor als oplossing. Dat staat voor Tyre Management
Contract. Het is een all-inclusive systeem waarbij Profile contractueel
de controle en de zorg voor mijn banden overneemt. Dat kun je pre-
cies zo afspreken als je wilt: het is echt maatwerk. In ons geval spraken
we af dat Profile Nooteboom ervoor zorgt dat al onze wielen eens in
de drie maanden fysiek door een Profilemedewerker gecontroleerd
worden op spanning en slijtage. Zijn bevindingen legt hij vast in een
rapportage. Daarop kan ik bijvoorbeeld zien hoeveel van mijn banden
er goed op spanning waren, hoeveel er binnenkort vervangen moeten
worden, hoe de profieldiepte per auto is enzovoort. Er wordt ook
“Dit hadden we dus véél eerder moeten doen”, vat eigenaar Jos van der Bas van Van der Bas Transport uit Reeuwijk
zijn tevredenheid samen over de bandenmanagementservice van Profile. Sinds drie jaar laat hij Profile Nooteboom uit
Gouda zijn complete bandenmanagement verzorgen. Met opvallend resultaat.
‘Véél eerder
moeten doen’
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS, PROFILEfleetmanagement
76-77-78-79_profilebetaald.indd 76 10-08-21 10:21