overlaten aan de TipMatic zelf. Volbeladen zelf de transmissie
kunnen bedienen is wel erg fijn. In vergelijking met de TGL is
het stuur van de TGM plotseling wel erg groot. Da’s even
wennen. Bij de TGL zagen we nog een mechanische handrem,
de TGM en alle modellen daarboven hebben een elektrische
handrem.
ZANDBAK
Zouden we na het parkeren van de TGM wéér een stapje
omhoog kunnen doen? Ja zeker, want daar staat al voor ons
gereed de TGS 35.470 8×4. Een vierasser en eigenlijk een klas-
sieker als het gaat om bouwwerkzaamheden. Hij heeft een
authentiek ogende kiepbak achterop, waar je vroeger in de
zandbak goedkeurend naar gekeken had. Dat doen we nu
overigens ook, want de staalgrijze bak, gecombineerd met de
lichtgele NN-cabine van de TGS resulteert in een fraai ogend
voertuig. Achter de cabine zien we een imposante verticale
uitlaat. Met de D26-motor en 470 pk zitten we nooit om
kracht verlegen. In het terrein gaat het echter ook om sou-
plesse. Dat is te verkrijgen met de motorrem EVBec van 305
kW en de PriTarder van 320 kW. Fraai is ook de zogeheten
‘turning brake’, leverbaar op MAN tandemassers. Als er boch-
ten moeten worden genomen op een losse ondergrond zoals
zand, dan worden de wielen aan de binnenkant van de bocht
geremd, wat de draaicirkel verkleint. En dat klopt, want in het
bos kunnen we de nauwste bochten met gemak nemen. Met
de ‘turning brake’ kan de draaicirkel van tandemassers met
tot wel 2 meter afnemen, afhankelijk van de asconfiguratie
en wielbasis.
KLETTERN
Na een slokje water, want van al dat rijden met een verplicht
mondkapje op krijg je dorst, kijken we welke MAN de vol-
gende is die we gaan bemannen. De keus valt op weer een
TGS, de 28.510 6×4-4. Een hoog op zijn wielen staande drieas-
ser met een kiepbak en een Palfinger-kraan. De drieassercon-
figuratie zorgt ervoor dat we veel laadvermogen hebben,
maar als het werk het toelaat kunnen we de achterste,
gestuurde as, liften. Dat komt de manoeuvreerbaarheid in het
terrein ten goede. Deze TGS is voorzien van de (in goed Duits)
Kletterbremse, een handige hulp op een van de vele hellin-
gen op het terrein. Als we stilstaan op de helling, en bij het
wegrijden niet naar achteren willen rollen, drukken we bij het
gasgeven op de knop van wat eigenlijk Hill Start Assist is. En
zie, zonder enige kans op terugrollen zet de TGS zich in bewe-
ging. Aan de andere kant van de heuvel dalen we zonder
centje pijn af met behulp van de retarder die bij de MAN
TipMatic 12 hoort. Met al die systemen zou je bijna vergeten
TTM.nl augustus 2021 | 83
Met Lock-management beheren we het differentieel. Het digitale display vertelt ons
letterlijk de stand van zaken.
Met de
Kletterbremse
nemen we
menige helling
met gemak.
#offroad
#smartselect
#hydrodrive
80-81-82-83-84-85_manrij-impressie.indd 83 10-08-21 10:22