TTM.nl augustus 2022 | 13
In een wereld die de disruptie van Covid, oorlog en klimaatveran-
dering volop voelt, heb je soms behoefte aan rust. Even kalm.
Adem in, adem uit. TTM.nl kon een dag lang mee met de nieuwe
Scania 460 R Super en kwam een beetje tot rust bij de souplesse
van Scania’s nieuwe aandrijflijn.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Scania 460 R Super
Het zijn barre tijden voor de gemiddelde transportondernemer. Als je een chauf-
feur hebt gevonden voor op je vrachtwagen, dan kan-ie gaan rijden. Er moet
echter regelmatig diesel in en dat is geen grapje tegenwoordig. Met prijzen dik
boven de 2 euro is calculeren nog belangrijker dan het al was. Je snakt naar de tijd
dat elektrisch of waterstof op TCO kan concurreren. Maar dat zal nog wel even
duren…. Tot die tijd zitten we vast aan diesel en kunnen we er maar beter het
beste van maken.
NIEUW PLATFORM
Er het beste van maken, dat is ook wat Scania wil. De Zweedse truckfabrikant
spendeerde vijf jaar aan een nieuw motorenplatform en investeerde maar liefst
2 miljard euro. Het resultaat is een aandrijflijn waarvoor Scania de legendarische
naam ‘Super’ van stal haalde. Super, zo heetten vroeger altijd de versies met een
beetje meer bij Scania. Nu is het de naam voor wat weleens de laatste echte
nieuwe dieselaandrijflijn van Scania ooit kan zijn.
BIJ DE TIJD
De naam ‘Super’ spreekt tot de verbeelding en dat weet Scania, want onze in ‘Jade
Blue’ gespoten testtruck zit onder de stickers en badges met telkens weer die
naam: Super. Maar goed, voordat we uitsluitend in ‘superlatieven’ gaan spreken,
Blijf
ademhalen
12-13-14-15-16-17_testscaniasuper.indd 13 09-08-2022 15:11