Nikola is een Amerikaans bedrijf, opgezet door de bevlogen
CEO Trevor Milton (zie ook het interview op pagina 66), met
ook een Amerikaanse stijl van communiceren. Groot, groter,
grootst is ook hoe Nikola denkt, al is de wijze waarop het
met potentiële klanten omgaat anders dan bijvoorbeeld
Tesla. Dat vraagt voor de Semi fikse aanbetalingen, maar
Nikola doet dat niet. Daarom hebben diverse Nederlandse
en Belgische transportbedrijven al reserveringen gedaan
voor de Europese Nikola Tre.
FuTurE
Zij geloven dus volop in de beloften van de Nikola Motor
Company. Maar wat omvatten die precies? ‘The future of
trucking’ klinkt heel fantastisch, dus laten we eens even zien
hoe de Nikola Two en de Tre eruitzien en zijn opgebouwd.
De Two is echt een truck voor de Amerikaanse markt, voor-
zien van een kenmerkende neus. Niet zo’n serieuze torpe-
doneus, wel een die ontworpen is met oog voor aerodyna-
mica. Tijdens Nikola World werd er een rijdende demonstra-
tie gegeven van de Two. Daarbij valt het moderne, bijna
futuristische uiterlijk erg op. De Two ziet er gewoon goed
uit, al gaan we hem in Europa nooit zien. De Two was tij-
dens de demo uitgerust met de brandstofcel aandrijflijn.
Daar merk je weinig van als de Two langszoeft, want
behalve wat bandengeruis en gekraak van de oplegger
horen we niks. Even later staat de Two stil en kunnen we er
een rondje omheen lopen. De truck ziet er solide uit, en
modern ook, met een soortgelijk MirrorCam-systeem als de
nieuwe Mercedes-Benz Actros (zie pagina 60), afkomstig
van Bosch. Van de aandrijflijn is aan de buitenkant maar
weinig te zien. Nikola kantelt gedurende heel het event niet
één cabine en zo zien we geen aandrijflijn of waterstof-
tanks. Wel zien we e-axles bij de achterassen van de 6×2
Two, afkomstig van Bosch. De achterzijde van de trekker
ziet er ronduit futuristisch uit, met een soort diffuser en
weinig verlichting. Wel is de naam Nikola in led weergege-
ven. Van binnen ziet de Two er al net zo futuristisch uit. Het
dashboard is voorzien van grote digitale schermen, plus aan
de A-stijlen twee schermen voor de weergave van de
MirrorCams. Midden op het dashboard zien we een scherm
dat een 360 graden beeld van de truck biedt. Het dash-
board, maar ook de rest van het interieur, maakt een solide
indruk, met leer op het dashboard en hout op de vloer. De
Two in de demonstratie is uitgevoerd als dagcabine, dus
achter de stoelen zien we geen bed of bergruimte.
METaal En hOuT
De Two is voor de Amerikaanse markt, de Tre (Noors voor
drie) is bedoeld voor de Europese markt. Het is dan ook een
echte frontstuurtruck. De door Steve Jennes ontworpen
truck ziet er supermodern uit, en oogstte online meteen lof
van zowel transporteurs als chauffeurs. Daar kunnen we wel
reportage
14 | juni 2019 TTM.nl
#waterstof
#partner
#infrastructuur
12-13-14-15-16-17_nikolareportage.indd 14 04-06-19 15:37