Pagina 15 van: TTM.nl nr. 3 3019

in meegaan. De voorzijde zit vol met functionele en esthe-
tische led-verlichting, wat de Tre ook een futuristisch uiter-
lijk geeft. De N is als logo groot in de grille aanwezig. Aan
de zijkant van de cabine zien we sleuven in de carrosserie,
die wel wat weg hebben van Scandinavisch design. Ook de
Tre heeft camera’s in plaats van spiegels. Aan de achterzijde
van de 4×2-trekker zien we doorgetrokken zijfenders die de
achterwielen afschermen. We gaan voor de Tre op de
knieën. Niet uit eerbied, maar omdat we het chassis willen
bekijken. Da’s een tegenvaller: we zien enkel metaal en
hout. De Tre ziet er indrukwekkend uit, maar is een leeg
omhulsel. Het interieur kunnen we bekijken in een mock-up
van de cabine. Van binnen ziet de Tre er net zo futuristisch
uit als de Two, maar iets beheerster. Nog steeds domineren
schermen, achter het stuur en één van A3-formaat in het
dashboard. Daar zit ook een grote startknop. Een bedie-
ningselement voor een transmissie zien we niet, dus dat zal
in de toekomst ook wel via een touchscreen gaan. De
Nikola Tre heeft twee bedden, waar de Amerikanen heel
trots op zijn. Tegen de wanden zien we schermen voor info
en vermaak, plus een soort mini-beamer met het woord
‘Cinema’ er op. We krijgen uitgelegd dat vanuit de ruimte
boven de voorruit nog een scherm naar beneden kan zak-
ken waar films of andere media op geprojecteerd kunnen
worden. Zo kun je nog eens relaxed 45 uur in de cabine
doorbrengen!
SchEiding
Wat ons opviel tijdens Nikola World: heel precieze specifica-
ties van de Nikola Two en Tre werden niet vrijgegeven, en
een opengewerkt model van de aandrijflijn was ook ner-
gens te zien. Best jammer. Wat er wel bekend werd
gemaakt, dat wisten we eigenlijk al. De Two en de Tre heb-
ben dezelfde aandrijflijn en dus ook dezelfde specificaties.
Dat betekent een 120 kW sterke brandstofcel plus e-assen,
samen goed voor 1.000 pk, 800 V dc-accu’s en een capaciteit
van 80 kg aan waterstof in de tanks, te vullen in circa
15 minuten en goed voor een actieradius van maximaal
1.600 km. Dat is dus echt lange afstand, en daar is de water-
stofversie van de Nikola-trucks ook voor bedoeld. Er komt
ook een batterij-elektrische versie (BEV), in de vermogens
500 kWh, 750 kWh en 1 MWh. Daarmee is maximaal 500 km
aan actieradius mogelijk, dus die is meer geschikt voor dis-
tributie. Die scheiding maakt Nikola dan ook heel duidelijk,
zegt Trevor Milton. “BEV is voor de korte afstand, waterstof
is het allerbeste voor de lange afstand. Dat spreekt elkaar
niet tegen, het vult elkaar juist aan. De wereld heeft allebei
nodig. De vijand is de verbrandingsmotor, niet waterstof of
BEV”, aldus Milton.
rydEr
Nikola Motor gaat slim te werk om haar droom van water-
stof- en BEV-trucks realiseren. Het heeft namelijk al met
TTM.nl juni 2019 | 15
Veel led-verlich-
ting in het front
van de Tre, en
een hint naar
Scandinavisch
design.
de Tre heeft dezelfde Mirrorcams en schermen als de nieuwe actros.
het interieur
van de Europese
nikola Tre doet
zeer modern
aan, met veel
schermen, maar
ook oog voor
comfort.
12-13-14-15-16-17_nikolareportage.indd 15 04-06-19 15:38