Pagina 16 van: TTM.nl nr. 3 3019

diverse grote automotive-partijen partnerschappen afgeslo-
ten. Met Bosch bijvoorbeeld voor de aandrijflijn, waarvan
de e-axles afkomstig zijn. Maar ook de MirrorCams, het
Servotwin stuursysteem en het keyless entry systeem komen
van Bosch. Het remsysteem is ontwikkeld samen met Wabco.
Ryder, een echt grote speler in de VS, is als partner voor
onderhoud aangesteld. Er zijn nu al contacten met Shell,
Hyundai en Toyota, spelers van naam op de H2-markt.
TrucKcEnTra
De belangrijkste partner is echter het Noorse bedrijf Nel
Hydrogen. Samen met deze waterstofpioniers wil Nikola in
de VS tot 2028 een netwerk van 700 waterstofstations reali-
seren. En niet zomaar tankstations, het moeten complete
laboratoria worden, geschikt voor het aanmaken en distri-
bueren van waterstof. Dat wil Nikola allemaal in eigen hand
houden. De komende jaren zullen testfaciliteiten gestart
worden om vanaf 2022 de stations te kunnen realiseren.
Deze moeten komen te liggen naast knooppunten en nabij
warehouses, plekken waar veel trucks komen. Nikola is van
plan er echte truckcentra van te maken, compleet met werk-
plaatsen en andere voorzieningen. Ook laadpalen moeten
daar elektrische voertuigen van nieuwe stroom voorzien. De
faciliteiten, zo verzekerde Nikola, zullen ook voor derden
toegankelijk zijn. In een presentatie liet Nikola een ontwerp
zien voor een tankstation dat 8 ton waterstof per dag kan
distribueren, goed dus voor tankbeurten voor 100 trucks.
Voor Europa zijn er dezelfde plannen, al moeten wij in bij-
voorbeeld Nederland nog zien waar er plek is voor zulke
uitgebreide faciliteiten. Wel is het zo dat door de grote
actieradius van de waterstoftruck Nikola niet verwacht op
elke straathoek een station nodig te hebben. Een dekking
als met LNG-tankstations is in principe voldoende.
VragEn
De plannen van Nikola zijn ambitieus, maar het enthousias-
me werkt aanstekelijk. Toch zijn er ook vragen. Waar betaalt
Nikola al die wilde plannen van? De wannabe truckfabrikant
heeft naar verluidt al flink wat investeerders weten te inte-
resseren en zou miljarden dollars achter de hand hebben. En
de interesse is nog altijd groeiende. Ook van Europese truck-
fabrikanten, die met eigen ogen kwamen kijken op Nikola
World. Een vertegenwoordiger van een van hen, uit
Stuttgart, hoorden we verzuchten: “Wat wil Nikola nu eigen-
lijk? Haar trucks presenteren, of nog meer investeringen
genereren?” Een terechte vraag, en CEO Trevor Milton gaf
toe dat meer partners van harte welkom zijn, ook Europese
OEMS. Wellicht gaan we daarom de Nikola Tre, hoe fraai om
te zien ook, nooit in Europa zien. De introductie staat
gepland voor 2023, maar het zou zo maar kunnen dat rond
die tijd een grote Europese OEM gaat pronken met de aan-
drijflijn die nu nog in de Nikola Tre zit.
reportage
de enige afbeelding die
we konden vinden van de
aandrijflijn, met voorin
een elektromotor, in het
midden de waterstof-
tanks en rechts de
e-axles.
de e-axles
zijn net
zichtbaar
achter de
achterwielen
van de Two.
16 | juni 2019 TTM.nl
Scan de QR-code voor het TTMtv-
vlog over Nikola World!
12-13-14-15-16-17_nikolareportage.indd 16 04-06-19 15:38