Pagina 21 van: TTM.nl nr. 3 3019

TTM.nl juni 2019 | 21
Aandacht voor
detail is er wel
op deze Scania.
Kijk maar naar
die naafdop!
Het jubileum
model heeft iets
meer comfort,
zoals leer en
stiksels op stoe
len en stuur.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Scania
Type
S650 V8
Motor
Type
DC16 118
Slagvolume
16,4 liter
Vermogen
650 pk bij 1.900 omw./min.
Koppel
3.300 Nm bij 950 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Scania Opticruise GRSO925R
Banden voor
Michelin XLine Energy 315/70 R22,5
Banden achter
Michelin XLine Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Bladvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin XLine Energy 385/65 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.830
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,90
Frontaal oppervlak (m2)
9,0
Achterasreductie
2,92
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.075
Spoilers
Elektrisch verstelbare dakspoiler, fenders,
side-skirts, zij-afscherming oplegger
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
66,2
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Scania Nederland B.V.
Postbus 9598
4801 LN Breda
www.scania.nl
gaat. Fraaie details zijn de ‘V8’ naafdoppen in de wielen. En natuurlijk heeft
deze Scania V8 de glimmende V8-grille. Achter onze testtruck staat een
gestroomlijnde Krone-oplegger, gespoten in bijpassende kleuren. Op het dak
van deze Scania zit een dakspoiler die elektrisch verstelbaar is, met een knop
in de cabine. Wat een luxe!
FeeSTMAAl
Een trucktest op de internationale testroute van TTM.nl beginnen we altijd
vroeg, om zo veel mogelijk files te vermijden. Het is 6.00 uur ’s morgens als we
starten, maar toch is het al helemaal licht. Het is namelijk volop lente, en de
langste dag – Midsommar op zijn Zweeds – is aanstaande. Dat is in Zweden een
echte feestdag, dus er zou zomaar een feestmaal in de cabine kunnen staan.
Snel klimmen we de cabine in. Hoewel, snel…, we moeten vijf treden langs
voor we de op 160 cm hoogte gelegen cabinevloer kunnen betreden. Daar
wacht ons (helaas) geen feestmaal, maar wel een fraai ingerichte cabine. Nog
fraaier dan normaal, want de 50 Year Edition uitvoering heeft onder meer
exclusieve goudkleurige 50 jaar V8-deurpanelen, zwart lederen stoelen met
rode stiksels en V8-logo en een V8 lederen stuur met rode stiksels. Als het nog
donker was geweest hadden we de fraaie V8 led-verlichting uit de deuren op
de grond kunnen zien schijnen bij het instappen.
STIl
Aan comfort geen gebrek in deze Scania. Zoals gezegd is de vloer vlak, dus
kunnen we ons prima bewegen, en je moet wel hééél lang zijn wil je in deze
S-cabine niet rechtop kunnen staan. Boven de voorruit en tegen de achterkant
is er een massa opbergruimte, en onder het bed is er natuurlijk een ruim
bemeten koelkast. De stoelen zijn met zwart leer bekleed en in de hoofdsteun
vinden we het V8-symbool terug. Die V8 horen we ook als we de sleutel
omdraaien. Tijd om op weg te gaan. Het valt al snel op hoe stil het blijft in de
cabine. Je zou verwachten dat een V8-motor het geluid afgeeft dat je ver-
wacht (van vroeger en zo), maar de geluidsmeter komt in ons geval niet verder
dan 67 db(A), wat echt heel stil is. Op de camerabeelden voor het vlog bij deze
test horen we de motor méér dan in het echt. Dat heeft misschien iets te
maken de frequentie van het geluid, maar het kan natuurlijk ook dat Scania
dat bewust doet, om het menselijk oor te ontlasten. De 650 pk-versie van de
16,4 liter grote DC16 is een bijzondere motor, want hij heeft het hoogste ver-
mogen van Scania’s SCR-only motoren. De 730 pk-versie van de V8 heeft als
enige EGR.
ecHTpAAr
Als we de Adaptive Cruise Control instellen op 85 km/h, komt het toerental uit
op 1.075 t/min. Een beetje snelheid erbij of een eventuele inhaalpoging is een
fluitje van een cent, met 650 paardenkrachten en niet te vergeten een koppel
van 3.300 Nm, dat al bij 950 toeren per minuut thuis geeft. Daarbij komt dat
de Scania Opticruise automatische transmissie van het niveau is dat we inmid-
dels kennen van deze generatie Scania. Het samenspel van motor en transmis-
sie is als dat van een al decennia getrouwd echtpaar: ervaren, soepel en rim-
pelloos. De aanwezigheid van de layshaft brake draagt daar zeker aan bij.
18-19-20-21-22-23_scanias650v8test.indd 21 04-06-19 15:38