22 | juni 2019 TTM.nl
test
elASTIeK
Op de Autobahn, op weg naar de lunch, maken we
kennis met een nieuwe functie van Active
Prediction. Bij ingeschakelde ACC is er een ‘platoo-
ning’-functie mogelijk. In het display voor de
chauffeur is dan een kettingsymbooltje zichtbaar
om te laten zien dat we ‘connected’ zijn met het
voertuig voor ons, toevallig een Scania-bus. Het
functioneert als een dynamische Adaptive Cruise
Control, een soort elastiek. Onze testauto richt zich
op de bus voor ons (zo’n 150 meter afstand tussen
de voertuigen), maar ook op de weg en het ver-
keer dat er aan komt. Al die data wordt gecombi-
neerd om de aandrijfl ijn optimaal af te stellen voor
een zo goed mogelijk brandstofverbruik. Daarmee
voorkom je dat je met ACC te langzaam en met
een automatische afstand een berg op sukkelt
omdat je voorganger volbeladen en underpowe-
red is. Het is dus mogelijk dat je juist bergop op een
voertuig toe rijdt en er bergaf juist weer afstand
van neemt. De functie heet overigens ‘platooning’
omdat het een voorbereiding is op daadwerkelijk
platoonen in de toekomst.
rOlleN
Ook op de Bundesstrasse stijgen en dalen we af en
toe fl ink. Fameus op onze route is de afdaling naar
een dorpje waar trucks 30 km/h moeten rijden.
Met de motorrem en de vrijloopretarder kunnen
we de Scania zelfs op Cruise Control naar beneden
laten rollen, zonder enig ingrijpen met de voet-
rem.
De Scania S650 V8 is een bijzonder hoogstaande,
comfortabel rijdende truck. Bij terugkomst moeten
we echter even slikken. 650 pk is fi jn, en de V8 ook,
maar het verbruik is ook wat hoger dan we
gewend zijn. Zelfs hoger dan dat van de 730 pk V8.
Daarbij komt dat het AdBlue-verbruik, met dank
aan het SCR-only systeem, relatief hoog is: 9,2 pro-
cent van het brandstofverbruik. De achterasratio
lijkt met 2,92 wat hoog, maar is hetzelfde als die
van de 730 pk V8 in een eerdere test.
NAcHT VAN De V8
Op Midsommar, 22 juni aanstaande, organiseert
Scania bij diverse truckdealers de ‘Nacht van de
V8’. Om het 50-jarig jubileum te vieren natuurlijk,
en de V8 zelf. Dat wordt een korte nacht dus.
Vinden chauffeurs niet erg. Die maken met een V8
graag lange dagen, en nemen korte nachten op de
koop toe. En hun baas: die is momenteel misschien
wel zo blij met een chauffeur achter het stuur, dat
hij die V8 en dat slokje diesel extra op de koop
toeneemt.
Zelfs de deuren ademen
comfort en het echte
V8gevoel.
De dakspoiler is
elektrisch ver
stelbaar met de
knop linksboven
in het cluster.
TOTAAlVerBrUIK
31,2 l / 100 km
AdBlue
2,87 l/100 km
9,2 procent
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
18-19-20-21-22-23_scanias650v8test.indd 22 04-06-19 15:38