TTM.nl juni 2019 | 25
Het tekort aan chauffeurs in het wegtransport vlakt iets af en de
vergrijzing lijkt gestopt. Dat zijn twee uitkomsten van de tweede
TTM.nl Summit. Maar het tekort zal nog zeker vijf jaar aanhou-
den. Andere conclusie: het transport zou veel meer kunnen inspe-
len op de moderne trends op de hele arbeidsmarkt.
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: HENK RISWICK
Tweede TTM.nl Summit,
over chauffeurstekort
Dat de tekorten iets teruglopen, wil niet zeggen dat het nu allemaal vanzelf
goed komt. Zowel Caroline Blom (TLN) als Willem de Vries (STL) haast zich te
zeggen dat we zeker nog vijf jaar lang te weinig chauffeurs zullen hebben. Het
is alleen iets minder erg dan vorig jaar. Want alleen al binnen de bij TLN aange-
sloten transportbedrijven zijn er nog steeds 7.600 vacatures. Het totale tekort
kan dus nog veel groter zijn. En hoeveel had de sector afgelopen jaar niet méér
kunnen groeien, als er genoeg handen waren geweest?
Dat is ook wat de deelnemers aan onze Summit aangeven. Vooral de aanwezige
transporteurs spreken over 2018 als een moeilijk jaar met een duidelijk perso-
neelstekort. Ze melden dat ze harder hadden kunnen groeien, maar ondanks
de voorspoed soms noodgedwongen moesten consolideren. En dan zijn er de
chauffeurs die vorig jaar zeeën van overuren opbouwden. In alle gevallen gaf
het meer druk op hun organisaties dan men wenselijk acht. “Afgelopen jaar
was het voor ons echt heel lastig om alle ritten gedaan te krijgen”, aldus Rico
van Aggele van Peter Appel Transport. Irene Plantinga van Den Hartogh vult
‘Tekort
houdt nog
zeker vijf
jaar aan’
>
24-25-26-27-28-29-30-31-32-33_ttmnlsummit.indd 25 05-06-19 14:04