Pagina 26 van: TTM.nl nr. 3 3019

26 | juni 2019 TTM.nl
summit
daarop aan: “Dankzij een andere wervingsstrategie hebben wij nu wel vol-
doende chauffeurs voor nationale ritten en in de ploegendienst. Maar inter-
nationale chauffeurs vinden is wat lastiger“. Ook Peter de Rooy van het
gelijknamige transportbedrijf in ‘t Goy heeft een lastig jaar achter de rug.
“Wij hebben gelukkig meer zij-instromers gekregen. Maar als er één met
pensioen gaat, moeten we er twee voor zien terug te vinden.” Alleen Johan
Berkhey van de supermarktketen Hoogvliet zegt nergens last van te hebben.
“Wij hebben juist meer chauffeurs dan ooit. Dus wij merken weinig van het
tekort. Dat is misschien een luxe positie.”
MEEr vraag
In die positie zitten de uitzend- en bemiddelingsbureaus en de opleidingsin-
stituten duidelijk niet. Die hebben meer vraag dan ze kunnen leveren en of
opleiden. “Waarbij we niet eens te klagen hebben over het gebrek aan inte-
resse voor het vak”, meent Willem de Vries. “Maar toch gaat STL dit jaar
minder nieuwe chauffeurs afleveren: zo’n 2.000 tegen 3.000 vorig jaar. Dat
heeft verschillende redenen. Maar een ervan is dat de kwaliteit van het aan-
bod terugloopt en dat is wel zorgelijk.” Dat er minder geschikte kandidaten
zijn, is ook de ervaring van Sven Zeeman van Aldivèr en die van Philip Jonk
van Worktrans. Vooral in het westen en zuiden van Nederland is de nood het
hoogst. “Het imago van de vrachtwagenchauffeur verdient een upgrade,
want het is een prachtig beroep met veel vrijheid en continuïteit, maar de
jeugd heeft veel te kiezen”, volgens Jonk. Ook Jan-Henk AB die met Top
Truckers Jobs bemiddelt tussen buitenlandse werkkrachten en bedrijven, ziet
het aanbod aan goede vaklui afnemen. “Wij bemiddelen steeds meer buiten-
landse werkkrachten, die nog wel voorhanden zijn. Maar ook hier moet er
steeds meer voor gedaan worden.”
vErgrijzing
De noodzaak voor nieuwe instroom komt ook omdat de gemiddelde leeftijd
in het transport hoger is dan in andere sectoren. Al is het nog niet zo erg als
in het personenvervoer. Maar waar TLN zegt, dat de gemiddelde leeftijd van
de chauffeur momenteel 44,7 jaar is, lijkt dat aan tafel inderdaad een gemid-
delde. Een aantal deelnemers geeft tenminste aan dat de gemiddelde leeftijd
bij hen eerder richting de 50 gaat. Dat heeft ook gevolgen voor het ziekte-
verzuim: dat neemt toe. “Het werk is niet in elke sector even zwaar. En het
materieel is beslist veel beter geworden. Maar juist vanwege die vergrijzing
heeft de grootste groep chauffeurs nog wél zwaar getild. Het gezegde is niet
voor niets dat je als je in de distributie zit, niet meer naar de sportschool
hoeft? Maar gelukkig hebben steeds meer bedrijven arbotechnisch goede
oplossingen om het laden en lossen te vergemakkelijken”, vindt Jonk.
Ook het feit dat we langer moeten doorwerken, drukt zijn stempel. Peter de
Rooy: “Op een gegeven moment moet je je mensen tegen zichzelf bescher-
Johan Berkheij, Hoogvliet
‘Geen last van tekort
aan chauffeurs’
Peter de Rooy, De Rooy Transport:
‘Groei wordt beperkt’
Johan Berkheij is logistiek eindverantwoordelijk voor het distributie-
centrum van Hoogvliet in Alphen aan de Rijn. Volgens hem merkt de
supermarktketen niets van het tekort aan chauffeurs. “Wij kunnen
voldoende mensen voor ons bedrijf interesseren. We kijken breed in
de markt, leiden vanuit ons eigen personeel chauffeurs op en nemen
selectief mensen van buiten aan.“
Peter de Rooy is eigenaar van De Rooy Transport en Logistiek en zit
in de fijnmazige stads-, Benelux- en Europa-distributie. Het tekort
aan chauffeurs merkt hij onder meer in de beperking van zijn groei-
mogelijkheden. “We proberen het op te lossen met het opleiden van
zij-instromers. Maar daar merken we wel dat je meer uitval hebt.”
‘Als er tekort aan mankracht is,
gaan innovaties juist harder’
>
>
24-25-26-27-28-29-30-31-32-33_ttmnlsummit.indd 26 05-06-19 14:04