Pagina 28 van: TTM.nl nr. 3 3019

28 | juni 2019 TTM.nl
summit
men. De vraag die wij hen voorleggen, is vaak van: ‘Je bent 62, moet je nog
echt 60-70 uur werken in een week?’”
Rico van Aggele wijst nog op een ander fenomeen: “Bij een overname kun-
nen het verzuimrisico en de hoge kosten die daaraan verbonden zijn ook een
rol spelen. Daar moet je wel over nadenken.”
BEdrijFSculTuur BElangrijK
De oorzaak weten is één ding, het oplossen is een heel andere zaak. Monique
Lont van Randstad wijst er in dat verband ook op dat het tekort niet overal
even erg is. “Wij zien dat het ene bedrijf altijd genoeg chauffeurs heeft en
het andere structureel een tekort. Daarbij merken wij bij intakes dat kandida-
ten zeggen dat ze niet voor bepaalde bedrijven willen werken. Blijkbaar
kunnen transporteurs door voor een goede bedrijfscultuur te zorgen, zelf
heel veel doen om aan mensen te komen en ze te houden.” In die richting
denkt De Vries ook: “We hebben 6.000 transportbedrijven en de meeste zijn
niet groter dan 20 man. Dat zijn echte clans. Als je daarin past, zit je goed. Als
die allemaal één kandidaat per jaar zouden aanleveren, zaten we een eind in
de goede richting.”
Waar BlijvEn dE vrOuWEn?
”Maar los daarvan denk ik dat er werkpotentieel genoeg bestaat”, is Lont
overtuigd. “We zouden het hele tekort makkelijk kunnen opvullen als we
genoeg vrouwen en allochtonen en statushouders zouden kunnen interesse-
ren voor dit werk. Maar die komen maar zeer mondjesmaat. Blijkbaar is daar
toch iets anders of iets meer voor nodig dan we nu doen.” Willem de Vries
merkt daarbij op dat het aandeel vrouwen achter het stuur nu 3 procent is.
“Dat is meer dan een paar jaar terug. Het gaat geleidelijk en dat is goed.”
Daar is Lont niet van onder de indruk. “Voor vrouwen speelt nog steeds het
gebrek aan maatwerk een rol. Parttime is daar heel belangrijk. Maar ook de
veiligheid en de cultuur binnen bedrijven.” Dat laatste kan Johan Berkhey
bevestigen: “Wij doen van alles, maar bij ons komt het niet van de grond. Het
transport is nog steeds een machocultuur, en niet iedereen is daarvan
gediend.” Dijkhuizen: “Wij hebben onderzoek gedaan naar hoe men tegen
vrouwen als chauffeur aankijkt. We kregen vanuit de sector een heel stereo-
typ beeld teruggekoppeld: van de vrouwelijke chauffeur op klompen in een
spijkerbroek met een pakje shag in de kontzak en die in mantelpakjes op
hoge hakken. Maar daar zit natuurlijk nog een wereld tussen. Maar aan-
dachtspunt één is dat ze wel komen maar niet blijven. Daarvoor moet je ook
in de hele keten kijken. Een transporteur kan het wel goed doen, maar hoe
is de behandeling bij klanten?”
STaTuShOudErS
Blom en De Vries houden vol dat de instroom van allochtonen geen issue
meer is. Die zouden volgens hen inmiddels wel de weg naar het vrachtwagen-
‘Met een goede bedrijfscultuur
houd je chauffeurs vast’
Monique Lont, Randstad Transport
‘Imagoprobleem moet
duidelijk antwoord krijgen’
Monique Lont is directeur Randstad Transport. “Als uitzender/deta-
cheerder merken we het tekort aan chauffeurs elke dag. Ons ant-
woord daarop is recruiten, voorlichten en opleiden.
Ook proberen we onze klanten te motiveren zo flexibel mogelijk te
zijn in het omgaan met werk en privé van de chauffeurs. Wij vinden
dat het imagoprobleem een duidelijk antwoord moet krijgen.
Met name voor vrouwen is het beroep van chauffeur nog steeds een
‘no go’.”
>
>
Dirk-Jan de Bruijn, ministerie I&W
‘Vak moet attractiever worden’
Dirk-Jan de Bruijn is werkzaam bij het ministerie van I&W/
Rijkswaterstaat en is vanuit Talking Logistics bezig om met nieuwe
datatechnieken een verbinding te leggen tussen logistiek en ver-
keersmanagement. Het chauffeurstekort vindt hij een ernstig vraag-
stuk, maar volgens hem worden er wel veel indianenverhalen ver-
teld, zoals dat het vak zal uitsterven door zelfrijdende trucks. “Dat is
onzin: de chauffeur blijft nodig. De kunst is om het vak attractiever
te maken waarbij de chauffeur de innovaties zal moeten omarmen.
Wel moeten er oplossingen worden gevonden voor een passende
taakinvulling als er straks level 2 en 3 connected trucks rijden.”
24-25-26-27-28-29-30-31-32-33_ttmnlsummit.indd 28 05-06-19 14:04