Pagina 30 van: TTM.nl nr. 3 3019

30 | juni 2019 TTM.nl
#aantrekkelijk
#lifestyle
#werving
stuur weten te vinden. Maar statushouders vormen een ander verhaal. “Wat
wij zien, is dat alle regelingen daarvoor op gemeentelijk niveau veel te ver-
snipperd zijn”, vindt Blom. “De (lokale) overheid maakt het daardoor heel
ingewikkeld om die mensen aan het werk te krijgen.” De Rooy onderschrijft
dat. “Je loopt van het kastje naar de muur. En waarom moeten alle cursussen
per se overdag zijn? Laat die mensen lekker overdag werken en ’s avonds naar
school gaan! Dan hebben wij er tenminste wat aan.” De Vries is gematigd
enthousiast over statushouders. “Wij merken enerzijds dat ze echt wel willen.
Maar ook dat ze door de taal- en kennisachterstand niet door de cursussen en
examens komen. En ook is de rijvaardigheid vaak niet goed genoeg. Daar is
dus heel veel begeleiding nodig.”
zij-inSTrOMErS
Dat blijkt overigens ook het geval waar het om zij-instromers gaat. Dat wordt
vaak gezien als de Haarlemmerolie voor alle problemen. Dat zien met name
de transporteurs aan tafel iets genuanceerder. Peter de Rooy: “De meeste zij-
instromers die wij zien, zijn wat ouder. Veel van die mensen denken: “Ik ga
één of twee dagen rijden, lijkt me leuk. Die komen er dan achter dat het
keihard werken is en dan gaan ze klagen: “Het is wel mijn hobby en het moet
wel leuk blijven.” Rico van Aggele wijst er op dat er bij dit soort mensen wel
veel ervaring zit waar je gebruik van kunt maken. Ook Irene Plantinga relati-
veert de instelling van de zij-instromer. “Het is voor die mensen vaak een
enorme stap in vergelijking met wat ze gewend zijn. Zeker als ze via omscho-
ling uit een heel andere branche komen. Die mensen hebben al een heel
werkzaam leven achter de rug: dan is het in het transport enorm wennen. De
jeugd gaat daar makkelijker mee om.” Dat is ook de ervaring van Philip Jonk.
ParTTiMErS dE OPlOSSing?
Een van de dingen die anders zouden kunnen, is het aanbieden van meer
parttime banen. “Duidelijk is dat het transport daar nog achterloopt op de
grote trends op de arbeidsmarkt en zich daarmee op een achterstand zet”, is
de mening van Willem Dijkhuizen van het FNV. Caroline Blom onderschrijft
dat. “De jeugd vindt privé heel belangrijk en wil tijd voor andere dingen.”
“Wij merken dat we met parttime banen meer personeel aantrekken dan
alleen met fulltime posities”, vertelt Peter de Rooy. “Je kunt het ook gebrui-
ken om mensen te houden, maar dan moet je vroeg beginnen met te wijzen
op de mogelijkheid. Wij zien dat bij ons met name de oudere chauffeurs
graag blijven werken als ze dat een dag minder kunnen doen. Maar het moet
natuurlijk financieel wel kunnen.”
Dat is Van Aggele met hem eens: “Bij de jongeren is het heel normaal dat
Willem de Vries, STL
‘3.000 chauffeurs erbij
in 2018’
Jan Henk A.B., Top Truckers Jobs
‘Veel HRM-afdelingen
traditioneel’
Willem de Vries is directeur van het Sectorinstituut Transport en
Logistiek (STL). STL zorgt voor instroom en inzetbaarheid van vakbe-
kwaam personeel in de sector transport en logistiek. “Door de eco-
nomische groei, vergrijzing en minder jongeren is er een tekort aan
vakbekwame chauffeurs ontstaan. Via STL zijn er in 2018 3.000 chauf-
feurs bij gekomen via zij-instroom en doorstroming. Maar het wordt
wel lastiger.”
Jan Henk A.B. is directeur-eigenaar van Top Truckers Jobs, een bureau
dat voornamelijk buitenlands logistiek personeel en chauffeurs werft
en selecteert. Die komen dan in dienst van bedrijven in Duitsland en
de Benelux. “Wij merken dat het zowel bij bestaande als bij nieuwe
opdrachtgevers steeds nijpender wordt. Dat vraagt om structurele
oplossingen. Wij proberen daar iets aan te doen door opdrachtgevers
via een (strategisch) partnership op HRM volledig te ontzorgen. Wij
merken wel dat veel HRM-afdelingen heel traditioneel blijven wer-
ken en niet out of the box durven denken. Ook is de HRM van bedrij-
ven vaak onvoldoende gespecialiseerd in het transport.”
>
24-25-26-27-28-29-30-31-32-33_ttmnlsummit.indd 30 05-06-19 14:04