Pagina 31 van: TTM.nl nr. 3 3019

TTM.nl juni 2019 | 31
beide partners werken. Dan is het eenvoudiger om dat een dag minder te
doen. Bij oudere chauffeurs zie je veel meer het traditionele kostwinner-
schap, of dat zijn vrouw pas later een paar dagen is gaan werken en weinig
verdient. Daar zouden we veel meer kunnen doen aan begeleiding.” Sven
Zeeman ziet in deeltijdwerk nog een ander probleem: “Vroeger mocht je
voor een hypotheek je overuren meetellen. Nu niet meer. Dat maakt de drem-
pel om een dag minder te werken een stuk hoger. Veel jongeren hebben dat
geld gewoon nodig.”
andEr SySTEEM
Een ander geluid komt er van Jan Henk A.B. van Top Trucker Jobs. “Wij zien
ook dat het sociale aspect steeds belangrijker wordt. Chauffeurs willen niet
meer weken van huis zijn. Nu werken wij veel met buitenlandse chauffeurs.
Maar wij zien daar dat het model van twee weken fulltime en dan twee
weken vrij enorm goed aanslaat. Zeker bij mensen van rond de 35 jaar. Dan
kan een chauffeur actief iets betekenen voor de opvoeding, kan zijn vrouw
wat meer werken in de weken dat hij thuis is. Dat geeft regelmaat, een goed
inkomen en voldoende vrije tijd. Dat systeem zouden we hier ook kunnen
introduceren. Wij plaatsen zo inmiddels 30 man per week in Nederland,
België en Duitsland. Het is in Nederland een groeimarkt. Veel meer kunnen
wij momenteel ook niet aan, omdat de begeleiding ons veel tijd kost. De
chauffeurs zijn niet bij ons in dienst en wij zien er strak op toe dat ze netjes
volgens de CAO betaald worden.”
Een goed inkomen is natuurlijk belangrijk. Je zou zeggen dat als er zo’n
tekort aan mankracht is, de lonen stijgen. Maar is dat ook zo? Volgens Blom
en De Vries wel. “De lonen zijn over de huidige CAO-periode met 10 procent
gestegen.” Waar Dijkhuizen dan weer tegenin brengt dat ze ook jaren bevro-
ren zijn geweest. “De CAO is verbeterd, maar liep ook achter. Maar er komt
weer een nieuwe.” Die mag van de aanwezigen dan wel meer maatwerk
bieden dan nu het geval is. Vooral op het gebied van de pensioenen.
“Daarnaast zijn bepaalde onderdelen in de cao niet makkelijk te begrijpen
voor chauffeurs, zoals het PKB budget. Deze regelingen in de cao zouden
eenvoudiger mogen”, aldus Irene Plantinga. De Rooy is stellig van mening dat
áls die lonen dan stijgen, dat beter substantieel kan gaan dan met 1 procent.
“Daar heb ik richting de verladers meer aan dan als het sluipend omhoog
kruipt.” Volgens De Vries zijn de lonen wel op peil en kan het transport
aspirant-chauffeurs daarnaast rust en baanzekerheid bieden. “Dat is minstens
zo belangrijk.”
SExy gEnOEg?
Volgende de aanwezigen is er meer nodig dan geld alleen om het vak aan-
trekkelijk en zelfs sexy te houden. Want het is volgens de meesten aan tafel
niet zo, dat niemand meer chauffeur wil worden. Caroline Blom en De Vries:
“Er wordt op de roc’s enorm veel aandacht aan de technische beroepen gege-
ven. Maar wat zien wij? Dat veel van die jongeren daar toch voor een BBL
richting het chauffeursvak kiezen. Omdat het zo lekker herkenbaar is.
Techniek vinden ze toch vaak heel moeilijk. En de bouw? Ja, daar komen ook
de ouders om de hoek kijken. ‘Als het minder gaat, sta je op straat’, denken
die. Dan geeft binnenlandchauffeur zijn een veilig gevoel met veel garantie
op werk. Maar ouders leggen ook steeds meer druk op een goede opleiding.”
Meer via social media
Waar iedereen het over eens is, is dat je jongeren anders moet werven dan
het transport nu veelal doet. Vooral de jongeren bereik je het beste via social
media. “Ouderen hebben dan vaak wel Facebook, maar werken bij het vin-
den van een baan nog op de klassieke manier”, weet Monique Lont. “Daar
ligt inderdaad de sleutel”, is ook de mening van Van Aggele. “Je moet je als
bedrijf anders profileren.” Men kan veel creatiever zijn bij de werving van
nieuwe chauffeurs, bijvoorbeeld door inzet van vlogs/filmpjes en influencers
met grote groepen volgers”, vindt Dirk-Jan de Bruijn.
Sven Zeeman, Aldivèr
‘Ook SOOB-bedrijven
als klant’
Irene Plantinga, Den Hartogh
‘Internationale chauffeurs
lastig te krijgen’
Sven Zeeman is general manager van Aldivèr. Aldivèr begeleidt jon-
geren die de BBL-opleiding chauffeur wegvervoer doen, van het
begin tot na het behalen van hun diploma. Aldivèr leidt ook zij-
instromers op en detacheert die in de transportwereld. “Wij merken
het chauffeurstekort het meest aan het stijgend aantal beschikbare
plaatsen voor leerlingen. Wij krijgen ook SOOB-bedrijven als klant,
ondanks onze hogere tarieven. Verder moet het vak van chauffeur
financieel aantrekkelijker worden. Laat het ouderwetse prijsmecha-
nisme zijn werk doen, de markt is er klaar voor.”
Irene Plantinga is HR Advisor Trucking Nederland bij Den Hartogh
Logistics Nederland en verantwoordelijk voor alle operationele afde-
lingen binnen Nederland. Den Hartogh is gespecialiseerd in het
transport van vloeibare chemische stoffen. “We hebben meer dan
voldoende chauffeurs rijden in ploegendienst en nationaal. We mer-
ken dat het lastiger wordt om aan internationale chauffeurs te
komen. Dit komt omdat de groep steeds meer vergrijst en omdat
startende chauffeurs nog niet helemaal weten of ze nationaal of
internationaal willen rijden.”>
24-25-26-27-28-29-30-31-32-33_ttmnlsummit.indd 31 05-06-19 14:04