Pagina 32 van: TTM.nl nr. 3 3019

32 | juni 2019 TTM.nl
summit
Dat is volgens de aanwezigen voor lang niet alle bedrijven even makkelijk.
Campagne voeren via social media kost tijd, kennis en inzet. De grote bedrij-
ven hebben daar de kritische massa voor. Maar de meeste transportbedrijven
hebben niet meer dan 20 man personeel en zijn vooral bezig met transporte-
ren.
BlijFT hET vaK BESTaan?
Wat mogelijk ook terughoudendheid veroorzaakt, is al het nieuws over pla-
toonen en autonoom rijden. Waarom zou je dan nog chauffeur willen wor-
den? Volgens Dirk-Jan de Bruijn van Rijkswaterstaat zal de chauffeur de
komende decennia keihard nodig blijven. “Dat hij zijn baan kwijtraakt omdat
de truck autonoom rijdt, daar geloof ik helemaal niet in. Maar zijn rol zal heel
anders worden en het vak zal steeds ‘digitaler’ worden. Als er tekort aan
mankracht is, gaan innovaties juist harder. En dan niet alleen bij bedrijven,
maar juist tussen bedrijven onderling en de manier waarop er gereden wordt.
We doen nu al proeven op de Corridor Groot Rotterdam met IVRI’s, slimme
stoplichten die de doorstroming enorm verbeteren. Daarbij vond men het
aanvankelijk eng om data te delen. Dat zou concurrentiegevoelig zijn. Dat
lijkt mij een zwak argument: op elke truck staat levensgroot van wie die is.
Bovendien: er wordt in dit project helemaal geen concurrentiegevoelige data
gedeeld tussen bedrijven en bijvoorbeeld de wegbeheerder. En zowel het
deelnemende bedrijf als de chauffeur krijgt er ook iets voor terug: namelijk
tijdwinst en een ongehinderde rit. Dat moet al vanaf volgend jaar op grote
schaal uitgerold worden.”
vErhOOgdE druK
Volgens De Bruijn zijn de chauffeurs die daar aan meedoen, heel enthousiast.
“Maar tegelijkertijd verhoogt het de druk op de chauffeur én de opleidingen
om al het elektronische arsenaal waarover trucks nu al beschikken ook inder-
daad te willen gebruiken. En daar is nog veel te doen.” Zo denken heel veel
oudere chauffeurs ‘het zal mijn tijd wel duren’. Daar ligt volgens Dijkhuizen
nog een belangrijke taak voor niet alleen de opleiders, maar ook voor de
scholen en het FNV. “Maar de ontwikkelingen gaan sneller dan ooit en de
chauffeur zal mee moeten.” “Tegelijkertijd komen er ook heel andere soor-
ten vervoer zoals de super-ecocombi van 32 meter, het rijden op elektrisch,
LNG, waterstof”, weet De Bruijn. “Dat zijn allemaal uitdagingen die het vak
attractief zullen houden. Maar er komt een tijd dat de chauffeur wel in zijn
cabine zit, maar (delen van de reis) niet meer hoeft te sturen. Daar zal een
verdienmodel aan gehangen moeten worden. Maar de invulling van wat hij
of zij op dat moment voor werk kan doen, is er nu nog niet.”
‘De jeugd vindt privé heel belang-
rijk en wil tijd voor andere dingen’
Willem Dijkhuizen, FNV
‘Iedereen vist
in dezelfde vijver’
Willem Dijkhuizen is onder meer onderhandelaar bij FNV. Hij noemt
het tekort aan chauffeurs een groot probleem, zelfs groter dan in
andere sectoren. “FNV probeert er iets aan te doen met goede
afspraken over zij- en doorstroomprojecten. Het probleem is onder
meer dat iedereen in dezelfde vijver vist. Daarbij geldt nog extra dat
arbeid steeds meer als alleen kostenpost gezien wordt.”
Philip Jonk, Worktrans
‘We kunnen de vraag
niet aan’
Philip Jonk is algemeen directeur van Worktrans. Het uitzendbureau
met zeven vestigingen detacheert, verzorgt payrolling en leidt chauf-
feurs en logistiek personeel op. “Er is een grote vraag naar mensen.
We doen wat we kunnen met recruiting, opleiding en door geschikte
mensen uit het buitenland te halen, maar we kunnen de vraag niet
aan. Chauffeurs worden vaak overgenomen en stappen ook snel over
als het werk ze niet bevalt of de verdiensten elders beter zijn.”
>
24-25-26-27-28-29-30-31-32-33_ttmnlsummit.indd 32 05-06-19 14:05