Pagina 34 van: TTM.nl nr. 3 3019

34 | juni 2019 TTM.nl
Vorex monteert gps-systeem op trailers
In 1976 startte Voogd Rotterdam Expeditie, kortweg Vorex, met het inkla-
ren, opslaan en vervoeren van vruchtensappen en -concentraten. Dat
veranderde toen Jack Luijckx en Michel de Lange het expeditiebedrijf in
2002 overnamen. “We waren allebei afkomstig van een logistiek dienst-
verlener met een lijndienst richting het Verenigd Koninkrijk. Toen dat
bedrijf failliet ging, kregen wij veel klanten erbij. Dat was zo omvangrijk,
dat we eigen materieel moesten aanschaffen”, vertelt De Lange, die
eraan toevoegt dat Vorex voor zijn klanten ook zeevrachten en wegtrans-
port door geheel Europa verzorgt.
De directeur van Vorex doet zijn verhaal als het even iets rustiger is. In het
eerste kwartaal van 2019 draaide het bedrijf uit Dordrecht zijn hoogste
omzet ooit. Dat is vooral te danken aan de verladers die met het oog op
de Brexit aan de andere kant van de Noordzee extra voorraad hebben
opgebouwd. Toen de Britse regering op het laatste moment uitstel kreeg
tot 31 oktober, zakten de volumes in. “Alle warehouses in het Verenigd
Koninkrijk liggen vol”, stelt De Lange, die de besluiteloosheid in het
Londense parlement hekelt. “Het wordt hoog tijd dat er duidelijkheid
komt, wat het besluit ook mag zijn. Ook wij hebben drie mensen opge-
leid tot declarant voor een bedrag van vierduizend euro per persoon. Dat
is niet erg, als we maar weten waarvoor we dat hebben gedaan. Een
Brexit biedt ons als dienstverlener kansen, maar toch hoop ik dat van
uitstel uiteindelijk afstel komt. Dat is voor de hele sector beter.”
74 trailers
Het eigen materieel dat Vorex inzet op de lijn naar het Verenigd
Koninkrijk, bestaat uit 74 trailers. De trucks met chauffeurs worden inge-
huurd. “De reden daarvoor is eenvoudig: als expediteur beschikken wij
niet over de juiste papieren om zelf chauffeurs in dienst te nemen.
Bovendien blijven we op deze manier flexibel en hoeven we niet actief
op zoek naar chauffeurs”, stelt De Lange.
De planners op het kantoor in Dordrecht zorgen dat alle zendingen van
klanten op tijd worden afgehaald. Die zendingen gaan naar het ware-
house van Kleijn Transport uit Alblasserdam, dat sinds jaar en dag de
op- en overslag uitvoert. Vervolgens gaan de trailers van Vorex onbege-
leid met de ferry naar het Verenigd Koninkrijk. “90 procent van de trailers
gaat mee met DFDS. Aan de overkant pakken Engelse chauffeurs de
trailers weer op”, aldus De Lange, die eraan toevoegt dat Vorex op het
vasteland bewust gebruikmaakt van Nederlandse chauffeurs. “Dat heeft
te maken met de kwaliteit van onze dienstverlening. Voor het merendeel
gaat het om groepagezendingen. Dan is het handig als chauffeurs goed
kunnen communiceren met de mensen op de locaties van onze klanten.”
Die klanten vragen steeds vaker om informatie over hun zendingen.
Waar rijdt de chauffeur? Heeft de trailer de ferry gehaald? Wanneer
arriveert de zending op de eindbestemming? De Lange: “Onze planners
kregen doorlopend telefoontjes van klanten. Dat betekende dat zij eerst
met de chauffeurs moesten bellen voordat ze antwoord konden geven.
Dat gaf veel druk op de planningsafdeling.”
GPs-volGsysteem
Vorex besloot op zoek te gaan naar een systeem dat de planners realtime
informatie over de zendingen kon verschaffen. De keuze viel op een gps-
volgsysteem dat op de trailers kan worden gemonteerd. Daarmee kun-
nen de planners de positie van elke oplegger blijven volgen, ook nadat
die onbegeleid op de boot is geplaatst en in Engeland door een andere
chauffeur weer is meegenomen. De Lange heeft ook gekeken naar apps,
waarmee de chauffeurs kunnen worden gevolgd zonder een boordcom-
puter in de cabine te hoeven installeren. “Maar die werken vrijwel uitslui-
tend op Android. Als de chauffeur dan een iPhone gebruikt, functioneert
die app niet. Bovendien bestaat de kans dat we met een app een stuk van
de route missen, bijvoorbeeld door een lege batterij of onjuist gebruik
van de telefoon.”
Vorex heeft gekozen voor Reveal, het fleetmanagementsysteem van
Verladers willen steeds meer weten. Waar rijdt de chauffeur die hun zending vervoert? En wanneer
bereikt die de eindbestemming? Ook de planners van Vorex Logistics worden overstelpt met telefoontjes.
Een gps-volgsysteem op de 74 trailers van deze Engeland-specialist geeft de planners meer inzicht. En dit
systeem van Verizon Connect blijkt nog meer voordelen te hebben.
Transport
wordt transparant
teKst: MARCEL TE LINDERT | Foto’s: KOOS GROENEWOLDICT
34-35-36-37_ictvorex.indd 34 04-06-19 15:38