Pagina 37 van: TTM.nl nr. 3 3019

Verizon Connect. Redenen zijn de betaalbaarheid en gebruiksvriende-
lijkheid van dit systeem. De gebruiksvriendelijkheid betreft met name
het scherm dat de posities van trailers op een digitale kaart toont, maar
ook de mogelijkheid om daar op door te klikken voor meer informatie
over een trailer. “Bijkomend voordeel is dat Verizon Connect ook een
app voor planners heeft ontwikkeld. Die kunnen desgewenst ook
’s avonds of in het weekend de posities van trailers op hun smartphone
oproepen.”
GeoFenCinG
Met het gps-volgsysteem ziet Vorex niet alleen de realtime posities van
alle trailers, maar ook waar ze zijn aangekoppeld en hoe lang ze hebben
stilgestaan bij het laden en lossen. Een dashboard biedt inzicht in onder
meer brandstofverbruik en rijsnelheid. Al die data wordt vastgelegd in
het systeem van Verizon Connect. “Dat voorkomt discussies achteraf, bij-
voorbeeld over vertragingen en wachttijden”, weet De Lange.
Een andere waardevolle functie is geofencing. Daarmee kunnen de plan-
ners digitaal een gebied rondom bepaalde geografische coördinaten
afbakenen, bijvoorbeeld de terminal van DFDS in Vlaardingen. “Als de
ferry aankomt en onze trailers op die boot het gebied binnenkomen,
krijgen ze een alert. Dat is het teken dat we die trailers kunnen ophalen”,
legt De Lange uit. “En soms vraagt een ander bedrijf of ze een trailer
mogen gebruiken. Dat is geen probleem, maar betekent soms wel dat we
later naar die trailer op zoek moeten gaan. Met het systeem van Verizon
Connect zien we meteen waar die trailer is neergezet.”
In theorie biedt het systeem ook de mogelijkheid om de klant een unieke
link te sturen naar een webpagina waarop de positie van de trailer met
zijn zending is te zien. Daarvan wordt echter nog maar weinig gebruikge-
maakt. De reden is simpel: nog niet alle 74 trailers zijn uitgerust met het
gps-volgsysteem. “In het drukke eerste kwartaal was het lastig om alle
trailers vrij te plannen en ze naar het warehouse van Kleijn in Alblasserdam
te laten komen. Maar binnenkort zijn de laatste trailers aan de beurt. Dan
kunnen we ook aan klanten vertellen wat de mogelijkheden zijn.”
Waar klanten wel van profiteren, is de snellere informatievoorziening.
Een planner die een telefoontje krijgt over de status van een zending,
hoeft niet langer eerst de chauffeur te bellen met de vraag waar hij rijdt.
“Hij ziet dat in één oogopslag op zijn scherm en kan die informatie direct
terugkoppelen aan de klant. Desgewenst kan hij doorklikken naar
Streetview en als het ware met de chauffeur meekijken. In een later sta-
dium terugbellen is niet meer nodig”, weet De Lange.
stanD-alone
Het gps-systeem is gemonteerd in de buurt van het ABS-systeem van de
opleggers. Door het kastje met het ABS-systeem te verbinden, wordt de
batterij tijdens het rijden weer opgeladen. De montage is relatief eenvou-
dig en neemt weinig tijd in beslag, stelt De Lange. “Dat hebben we
geprobeerd zo efficiënt mogelijk te doen door vier of vijf trailers op één
dag vrij te plannen.”
Het fleetmanagementsysteem draait stand-alone. Integratie met andere
bedrijfssoftware is op dit moment niet aan de orde. “Dat is ook niet nodig
om de positie van de trailers te kunnen volgen, maar op termijn wel han-
dig om de voortgang van de transportplanning te kunnen bewaken”,
zegt De Lange.
Het systeem biedt Vorex ook ondersteuning bij het beheer van de trailers.
De onderhoudshistorie kan in Reveal worden vastgelegd, net als de APK
van elke trailer. Als die dreigt te verlopen, krijgt Vorex vooraf een seintje.
De Lange kijkt met voldoening terug op de investering in het gps-volgsys-
teem. De planners zijn razendsnel gewend geraakt aan het gebruiksvrien-
delijke systeem. Zij hangen minder aan de telefoon, wat voor meer rust
op kantoor zorgt. “Daarnaast is dit gewoon een mooie verkooptool. We
kunnen klanten laten zien dat we innoveren en investeren in de kwaliteit
van onze dienstverlening.”
TTM.nl juni 2019 | 37
Jack luickx: “integratie met andere bedrijfssoftware is niet nodig, maar op termijn wel handig om de voortgang van de planning te kunnen bewaken.”
34-35-36-37_ictvorex.indd 37 04-06-19 15:38