Pagina 42 van: TTM.nl nr. 3 3019

42 | juni 2019 TTM.nl
interview
gen. Klanten kunnen we vanaf nu niet alleen een
product bieden, maar ook een hele reeks aanvullende
services. Onze klantgerichte manier van denken zal
onze organisatie ertoe aanzetten de aftermarket-
ondersteuning die we onze klanten bieden continu te
verbeteren, met het doel hen een complete oplossing
te bieden die aansluit op hun operationele en zake-
lijke behoeften.”
Bij de aankondiging van de herstructurering had
Iveco het over een versnelde invoering van automati-
sering, elektrificatie, digitalisering en services. Niet al
die woorden associeerden we met Iveco. Wat bete-
kent het voor het productportfolio?
“Ho ho, dat is niet allemaal nieuw voor Iveco hoor.
Denk maar aan onze Daily Electric of aan TCO2 Live-
services die we in 2016 met de Stralis hebben geïntro-
duceerd. Of onze deelname aan de EU Platooning
Challenge. Wat we bedoelen, is dat de nieuwe orga-
nisatie ons beter in staat stelt deze ontwikkelingen te
versnellen, er op te anticiperen en beter te voldoen
aan de wensen van onze klanten. We gaan wat dat
betreft veel nieuws laten zien, te beginnen met de
nieuwe Daily met tal van aanvullende services. En we
werken ook serieus aan elektrische aandrijving, wat
vooral toepasbaar is in stedelijke mobiliteit. Het moet
echter wel gemaakt zijn met een schoon productie-
proces. Op de lange termijn zullen we andere aandrij-
vingen zien die de industrie fors zullen evolueren.”
En gastrucks en LNG-technologie, dat blijft Iveco ook
voeren in de toekomst?
“Jazeker. We lopen voorop in aardgastechnologie en
we zullen blijven investeren om dit leiderschap op de
markt voor LNG-voertuigen te behouden. Op de mid-
dellange termijn zien we LNG als de enige duurzame
aandrijving voor langeafstandsvervoer en een haal-
baar alternatief voor diesel vanuit het oogpunt van
TCO. Het is de beste technologie voor de lange
afstand, als je kijkt naar CO2-reductie, maar ook de
politiek beloont ons, kijk maar naar de Maut-
vrijstelling in Duitsland of de incentives om biome-
thaan uit koeienmest en landbouwafval te verkrijgen
in Frankrijk en Italië. Het is ook de moeite waard om
de mogelijkheden van biomethaan te bekijken, dat
de CO2-uitstoot van well-to-wheel met wel 95 procent
kan verminderen. De tankinfrastructuur wordt ook
steeds beter, met naar schatting meer dan 500 LNG-
tankstations eind 2019.”
De EU stelt echter ambitieuze CO2-doelen. Hoe gaat
dat het productaanbod van Iveco beïnvloeden?
De doelstellingen van de EU zijn inderdaad zeer veel-
eisend, en elektrificatie gaat er komen. Maar dat ligt
niet alleen aan de fabrikanten, maar ook aan de
infrastructuur. We denken ook al aan de toekomst,
bijvoorbeeld met brandstofcellen en waterstof: FPT
onthulde een eerste prototype tijdens de laatste IAA,
in Hannover, gemonteerd op ons Iveco-chassis. Dus ja,
we kijken ook verder dan LNG, al is bio-LNG een mid-
del om de EU tevreden te stellen.
2019 bevat belangrijke productvernieuwingen voor
Iveco, met de nieuwe Daily en de nieuwe Stralis, als hij
zo heet. Kan die Stralis de verkoopvolumes van Iveco
op de EU-markten vergroten? En, laten we zeggen,
het marktaandeel van Iveco verhogen tot een getal
met dubbele cijfers in het zware segment?
“We introduceren dit jaar belangrijke innovaties, in
alle segmenten. De Stralis kan zeker het doel wat u
noemt bereiken. We hebben zwaar geïnvesteerd in de
Stralis, en de nieuwe reeks zal de lat wat betreft
brandstofverbruik, comfort en betrouwbaarheid ver-
hogen. Met de nieuwe organisatie kunnen we ook
agressiever zijn op de markt, en onze volumes en
marktaandeel vergroten.”
Dat is nogal wat. Kan Iveco dat nog altijd alleen of
moet er, in een truckindustrie die onderhevig is aan
schaalvergroting, naar een internationale partner
worden gezocht?
“Iveco is de vijfde grootste fabrikant van bedrijfswa-
gens in Europa. In de LCV’s staan we aan de top, niet
alleen in Europa, maar ook in China. We zijn marktlei-
der in CNG- en LNG-voertuigen. En met waterstof
denken we zoals gezegd ook aan de toekomst. We
hebben meer dan twintig fabrieken over de hele
wereld, inclusief joint-ventures en R&D-centra. Dus
we zijn al wereldomvattend bezig en Iveco heeft
zeker de juiste grootte, daadkracht en ook het tech-
nologische vermogen om op eigen kracht concurre-
rend te blijven in de trucksector en alle uitdagingen
van deze tijd aan te gaan.”
#structuur
#LNG
#toekomst
‘Iveco kan op eigen kracht de toekomst aan’
40-41-42-43_interviewmarxiveco.indd 42 04-06-19 15:39