Pagina 50 van: TTM.nl nr. 3 3019

50 | juni 2019 TTM.nl
management
hoort er ook bij. Onder meer E-commerce zorgt er voor dat we
24/7 kunnen doorwerken. Dat moet wel optimaal en efficiënt zijn
en daarom werken we ook samen met andere transporteurs.
Peeters Vervoerscentrale bijvoorbeeld, maar ook Ritmo, Dollevoet,
Pinckers, en PostNL. Samenwerking met andere bedrijven is nodig
om bijvoorbeeld de 24-uurs leveringen in België te kunnen garan-
deren. Maar ook uitwisseling van lading doen we. Zo krijgen wij
van deze bedrijven weer goederen voor de postcode 7,8,9 terug
om te leveren. Daarnaast rijden we tegenwoordig meubeldistri-
butie voor Ikea en hebben we de afgelopen jaren 25 miljoen euro
geïnvesteerd in grond, nieuwe warehouses goed voor 15.000 pal-
letplaatsen, en twee crossdockcentra. Een van 5.500 m2 voor
klantspecifieke orders en een van 10.000 m2 voor distributie, hier
in Dedemsvaart.”
En wat gaat Oegema de komende jaren bieden?
Albert Jansen: “Die vraag haakt mooi aan bij de investeringen die
we hebben gedaan. We willen opdrachtgevers optimaal ontzor-
gen door het bieden van Value Added Logistics. Opslag en over-
slag, en dat op de kwalitatief beste manier. Oegema moet echt
een 3PL-provider worden. Die weg zijn we drie jaar geleden
ingeslagen, en ik heb vanuit vorige werkgevers veel ervaring mee-
genomen om daar op de juiste manier richting aan te geven.
Klanten verwachten meer van een logistieke dienstverlener, en
Oegema wil daarin meegaan. We willen echt een one-stop-shop
zijn voor klanten en het bedrijf klaar maken voor de toekomst.
Dat betekent geen afscheid van het wegtransport, maar wel het
verleggen van de focus naar andere dienstverlening. Tegelijk
focussen we als management samen op procesverbetering en het
optimaliseren van de bedrijfsvoering.”
De ontwikkeling van Oegema als 3PL-provider is met het oog op
méér rendement waarschijnlijk, want dat is dunnetjes in het weg-
transport.
AJ: “Dat klopt. 3 procent rendement halen is al heel wat, rijk word
je er niet van. Daarbij komt dat kosten van diesel, personeel en
Maut blijven stijgen. De transporttarieven verhogen? Je hoort dat
bedrijven daar moeite mee hebben, maar bijvoorbeeld een cao-
loonsverhoging is best uit te leggen aan klanten. Het zou echter
fijn zijn als NEA in plaats van het toevoegen van een passage met
daarin een bandbreedte van 0 tot 10 procent, een percentage van
5 procent vastlegt. Een ruime bandbreedte is veel lastiger onder-
handelen natuurlijk. Maar het klopt wat je zegt: met Value Added
Services is een beter rendement te halen, al moet je de eerste
investering in onze nieuwe warehouses niet vergeten natuurlijk.”
In welke mate hebben jullie last van het chauffeurstekort?
SO: “Dat valt wel mee. De nood is hier in de regio minder groot
dan in het Westen. Daarbij komt dat we een breed palet aan
werkzaamheden hebben en personeel kan doorgroeien naar een
chauffeursfunctie. We hebben ook 25 Tsjechische chauffeurs in
dienst, deels voor onze vestiging in Brno. Deze zijn ondertussen
niet veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs trouwens, maar
kwalitatief net zo goed.”
‘Zonder mijn moeder was dit bedrijf
er niet meer geweest’
48-49-50-51-52_managementoegema.indd 50 04-06-19 15:39