Pagina 52 van: TTM.nl nr. 3 3019
52 | juni 2019 TTM.nl
management
Jullie streven naar efficiency komt ook tot
uiting in de inzet van LZV’s? Hoe denken jullie
over de 32 meter LZV?
SO: “Die zouden we dolgraag inzetten! We
hebben nu zeven LZV’s waaronder een aantal
B-doubles, maar merken ook dat niet alle
klanten volop ingesteld zijn op efficiënt trans-
port en het meedenken daarin. Als ze comfor-
tabel werken, is vernieuwen moeilijk op de
agenda te krijgen, ook al is het duurzamer.
Wij willen wel!”
Hoe zien jullie dat duurzame aspect voor de
toekomst?
SO: “Als professionele transporteur moet je
daarin mee, vind ik. Ikea wil bijvoorbeeld in
2025 volkomen emissievrij transport. Dat
betekent nu al vooruitkijken naar trucks met
elektrische of waterstofaandrijving. Mooi pro-
ject, maar wel voor 20 trucks, met elk 20 ritten
per dag. Best een klus. Met Ikea werken we
papierloos, met alleen tablets. IT is dus ook
heel belangrijk, en dus hebben we daar een
eigen IT-afdeling voor. Als je het over rende-
ment hebt, kun je met moderne technologie
echt resultaten behalen. Zo verwacht ik veel
van (deels) autonome trucks in de toekomst.”
Hoe ziet Oegema Transport er over 25 jaar
uit?
“Dan zijn we nog steeds een familiebedrijf,
met hopelijk onze zoons aan de leiding. Die
zijn we nu aan het polsen, voorzichtig klaar-
stomen voor de toekomst. Dat worden zeker
andere managers dan ik ben. Dat moet ook
wel, gezien vooruitgang en ontwikkelingen.
Ik ben begonnen op de planning en achter het
stuur. Zij krijgen nu gedegen, zeer goede
opleidingen. Hoe de toekomst van het
management eruitziet, is nu nog te vroeg om
te zeggen, maar één ding wil ik wel: dat onze
zonen een CE-rijbewijs halen. Ik rij zelf ook
nog wel eens een rit, heb een LZV-rijbewijs.
Het is als directeur belangrijk om voeling te
houden met het asfalt. Voor jezelf, om de
kern van het bedrijf te kennen, maar ook om
feeling te houden met de chauffeurs, het
overgrote deel van ons personeel.”
#moeder
#efficiency
#jubileum
‘Met Value Added Services is een beter rendement te halen’
48-49-50-51-52_managementoegema.indd 52 04-06-19 15:39