De wereld om ons heen verandert snel. De invloed van
internet doet bijvoorbeeld e-commerce explosief toene-
men. Maar met snel internet is straks ook alles met elkaar
verbonden, ook in de logistiek. “Een belangrijke vorm van
connectivity die weleens over het hoofd wordt gezien is
de puurste vorm: het contact tussen band en het asfalt.
Vanzelfsprekend spreken wij de taal van het rubber. Alles
wat daarin gezegd wordt, vertalen wij in dienstverlening
voor onze klanten.”
Dat klinkt veelbelovend, maar voordat we naar die dienst-
verlening kijken, buigen we ons eerst over het rubber zelf.
De Goodyear K-Max en FuelMax zijn nu ‘GEN2’, nadat de
eerste generatie werd geïntroduceerd in 2013. De K-Max
is primair bedoeld voor (inter)regionaal verkeer, de
FuelMax is er echt voor de lange afstand. Beide banden
moeten vanaf nu meer kilometrage bieden en zorgen
voor een lager brandstofverbruik. Ook bieden de GEN2-
series hogere gripniveaus over de hele levenscyclus van de
band.
SipES
Dat is meteen al zichtbaar bij de K-Max banden, voor
zowel stuur- en aangedreven as alsook voor de trailer.
Goodyear heeft diverse nieuwe technieken toegepast,
zoals bij de S (voor de stuuras) flexibele sipes. Die zorgen
ervoor dat de blokken op het profiel sluiten als er gewicht
op komt, waardoor het profiel stijver wordt en minder
snel slijt. Extra tractie is er door de al langer bekende
Intellimax Rib. Wat zorgt voor betere handling, minder
slijtage en daardoor een langere levensduur. De D-band
(voor de aangedreven as) profiteert van een indrukwek-
kend profiel van groeven en sipes, die een sterk verbe-
terde grip geven. Ook is het zo ontworpen dat stenen
minder snel in het profiel blijven hangen. Het compound
is opgebouwd uit twee profielen, waardoor er aantoon-
baar meer grip is dan bij de vorige generatie K-Max, zelfs
met 5 mm resterend profiel. De noviteiten resulteren vol-
gens Goodyear in maximaal 25 procent betere allweather-
kwaliteiten, een 15 procent betere bescherming tegen
schade en een 5 procent lager brandstofverbruik dan bij
de eerste generatie K-Max.
inTElliMax
De FuelMax-serie is er echt voor de lange afstand, waar
een goed brandstofverbruik essentieel is. Op de FuelMax S
is ook gedacht aan de IntelliMax Rib, voor een hoge kilo-
metrage en precies sturen. De wijdere groeven op de
schouder voeren water snel af. Ook bij de FuelMax zorgen
diepe sipes voor kortere remafstanden. Het profiel zorgt
voor een gelijk slijtagepatroon, zodat ook aan het einde
reportage
56 | juni 2019 TTM.nl
#rfid
#connectivity
#incontrol
54-55-56-57-58_goodyearreportage.indd 56 05-06-19 10:49