van de levenscyclus de band nog volop belast kan wor-
den. De FuelMax D heeft sipes die door het hele profiel
heen gaan, zodat er tractie is gedurende de hele levens-
cyclus. Daarbij zijn er 16 ‘measuring windows’ in het pro-
fiel verwerkt die telkens nieuwe groeven openen, en het
meten van de resterende profieldiepte nog eenvoudiger
maken. De samenstelling van het compound voorkomt
dat de band te warm wordt, hetgeen snelle slijtage helpt
voorkomen. De FuelMax-banden bieden volgens
Goodyear nu een maximaal 10 procent hogere kilome-
trage, 30 procent betere allweather-kwaliteiten en een
lagere geluidsproductie, maar met dezelfde lage rolweer-
staand als de vorige generatie FuelMax. Wie nog meer
van deze kwaliteiten wil, kan ook kiezen voor de high-
end FuelMax Performance banden, sinds vorig jaar op de
markt. Natuurlijk zijn alle banden van Goodyear op te
snijden of zelfs van een nieuw profiel te voorzien, volgens
het nieuwe Multi Life Concept.
SnEEuwvlOKjE
Zowel de K-Max als de FuelMax series zijn nu voorzien
van het Three-Peak-Mountain-Snow-Flake (3PMSF) label
en voldoen zo aan de strenge winterbandwetgeving. De
K-Max en FuelMax Gen2 banden zijn voorzien van RFID-
chips, die identificatie en connectiviteit mogelijk maken,
bijvoorbeeld met Goodyears TPMS. Dan worden de RFID-
zenders op de truck gecombineerd met een onboard
router en GPS, zodat informatie over de bandenspanning
direct naar de thuisbasis kan worden verzonden. Sterker
nog, de fleetowner of planner kan zelfs met een app de
informatie ontvangen en bij spanningsverlies direct de
chauffeur alarmeren.
vEnTEch
Een goede analyse van de banden kan spanningsverlies,
slijtage of schade aan een band tijdig opmerken.
Predictive heet dat tegenwoordig. Daarvoor introduceert
Goodyear nu de Drive-over-Reader. Een grote plaat die op
het wegdek ligt of erin verwerkt wordt. Sensoren en
camera’s in de plaat meten als de truck eroverheen rijdt
de bandenspanning, resterende profieldiepte, aslast en
het totale gewicht van de combinatie. Het rapport wordt
razendsnel naar de fleetowner gezonden. Voor wie nu
denkt: dat klinkt wel heel erg als het Ventech-systeem,
dat klopt. Goodyear heeft onlangs Ventech overgeno-
men.
FacTuurTjE
Mocht het dan toch misgaan, dan is er altijd nog de 24 uur
bereikbare servicelijn, bij pech onderweg of incidentma-
TTM.nl juni 2019 | 57
Met de overna-
me van ventech
beschikt
Goodyear nu
ook over een
‘Drive-over
reader’.
Bij gebruik van de Drive-over reader wordt ook het kenteken vastgelegd.
De nieuwe
FuelMax heeft
wijdere groeven
op de schouder
om water snel
af te kunnen
voeren.
54-55-56-57-58_goodyearreportage.indd 57 05-06-19 10:49